Novo Nordisk forsætter med at tjene milliarder på at sælge medicin til hele verden.
Regnskabet for første halvår i år viser, at nettoresultatet steg med fire procent til 20,1 milliarder kroner. Også salget steg med fire procent opgjort i kroner til 57,1 milliarder kroner.
Men øget konkurrence og pres fra de amerikanske indkøbsforeninger trues Novos amerikanske forretning.
I regnskabet kommenterer virksomheden de igangværende forhandlinger i USA om næste års priser.
- Afhængigt af det endelige udfald af disse forhandlinger forventes det, at gennemsnitspriserne efter rabatter vil blive lavere end i 2017, primært drevet af basalinsulinsegmentet, hedder det i en pressemeddelelse.
Det bliver dog ikke præciseret nærmere, hvor stor den negative priseffekt forventes at blive.
Til gengæld ser det ud til, at Novo Nordisks produkter trods alt får lov til at blive på hylderne hos de samme amerikanske indkøbsorganisationer som i år.
Administrerende direktør, Lars Fruergaard, er trods modvinden fortsat optimist på Novo Nordisks vegne.
- Vi er godt på vej til at levere på vores mål for 2017 baseret på salgsvækst drevet af vores nye, innovative produkter indenfor diabetes- og fedmebehandling og et fortsat fokus på omkostningsstyring.
- Selv om kontraktforhandlingerne i USA afspejler det barske konkurrenceklima, er vi stadig overbeviste om, at vores langsigtede finansielle vækstmål er opnåelige, siger han i pressemeddelelsen.
I forbindelse med regnskabet har Novo Nordisk opjusteret sine salgsforventninger i lokal valuta, så den nu hedder mellem én og tre procent.
Omvendt ventes den svagere dollar at påvirke omsætningen i negativ retning.
Diabetes- og fedmebehandling er fortsat Novo Nordisks største forretningsområde og udgjorde i første halvår 47,5 milliarder kroner, svarende til en vækst på 11 procent.
Salget af biofarma-medicin som hormonpræparater faldt med 19 procent til 9,6 milliarder kroner.
/ritzau/