Hele denne uge vil elever på SOSU Syd i Aabenraa gå rundt i blåfarvede t-shirts med påskriften: ‘Ordblind… og stolt!’ Det sker for at markere den internationale ordblindeuge, der sætter fokus på det at være ordblind.
Én af dem er Nicklas Schürmann Poulsen. Han er 19 år og læser til pædagogisk assistent.
Han tog en screening som 17-årig, der fastslog, at han var ordblind. Noget han selv havde haft mistanke om, siden han gik i folkeskole. Det var dog med blandede følelser, at Nicklas gik ud fra screeningen.
- Jeg var selvfølgelig glad for at få det bekræftet, men jeg var samtidig bange for, hvilken effekt det kunne have på mine jobmuligheder. Med tiden er jeg dog blevet mere sikker på mig selv, og jeg er ikke længere bange for at fortælle, at jeg er ordblind, siger han til Avisen.dk.
Ifølge NOTA, der er en institution under Kulturministeriet, som gør trykte tekster tilgængelige i digitale formater, regner man med, at omkring syv procent af den danske befolkning er ordblinde.
På SOSU Syd har cirka 25 af eleverne en diagnose for ordblindhed, mens en anden gruppe har læsevanskeligheder. Derfor vil skolen være en del af løsningen på problemet, lyder det fra Uddannelseschef Susanne Gye Larsen.
- Det skal ikke være en hindring i at tage en uddannelse. På vores skole forstår vi at nogle har et handicap i forhold til at læse, men kan være rigtig handy på andre områder, siger hun.
Savnede støtte i folkeskolen
Nicklas Schürmann Poulsen og andre ordblinde elever på SOSU Syd får i dag hjælp i undervisningen, når det kommer til at læse tekster. De læsestærke elever hjælper de ordblinde med at gennemgå læsemateriale, ligesom at kan få vejledning og støtte fra uddannet personale.
- Det er rigtig vigtigt, at skolen sætter fokus på det her. Det skal ikke være forbundet med tabu at være ordblind. Jeg mener, at noget af det vigtigste, man kan gøre som ordblind, er at turde komme ud med det. Vi skal vise andre ordblinde, at de ikke står alene, og at vi gerne vil hjælpe hinanden, siger Nicklas Schürmann Poulsen.
Det ligger milevidt fra den støtte, som den unge mand fik, da han gik i folkeskolen, forklarer han.
- Jeg spurgte samtlige af lærere i min skole, om ikke jeg kunne få en screening. De sagde alle sammen, at det ikke var nødvendigt, og at jeg bare skulle tage mig sammen, siger Nicklas Schürmann Poulsen
Dengang kunne lange tekster myldre rundt på de udleverede A4-sider, mens kæmpede han med at forstå de svære ord. Ofte havde han slet ikke lyst til at lave sine læselektier, og heller ikke hans forældre troede, det var ordblindhed. Det ændrede screeningen dog på.
- Nu ved jeg, at folk ikke bare automatisk vil dømme mig ude på grund af, at jeg er ordblind. Det skal ikke holde mig tilbage, siger han.