NemID laver bevidst lang ventetid

For at spare penge lader firmaet bag NemID bevidst borgere hænge i telefonen.
Man skal væbne sig med tålmodighed, hvis man vil forstyrre NemID med et spørgsmål om den nye digitale signatur. Arkiv
Man skal væbne sig med tålmodighed, hvis man vil forstyrre NemID med et spørgsmål om den nye digitale signatur. Arkiv Foto: NemID

På trods af navnet, så er der tilsyneladende ikke meget, der er nemt ved den digitale signatur NemID.

Og det skaber mange problemer.

Danskerne forstår nemlig ikke det nye tiltag. Derfor kontakter mellem 75 og 80.000 danskere månedligt firmaet DanID, som står bag signaturen, det skriver Poltiken.dk

Det skaber travlhed hos firmaet, som nu har fået lov til, af videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsens (K), at udvide vente tiden til fem minutter per kunde.

Men det er får dårligt mener professor i informationsvidenskab på Aarhus Universitet Niels Ole Finnemann, der forsker i brug af internettet.

"Noget er gået helt galt, når så mange har brug for hjælp. Offentlige myndigheder har det jo med at udtrykke sig skriftligt, men de bør i højere grad informere med levende billeder. Der kan man vise ting, som er svært tilgængeligt på skrift", siger Niels Ole Finnemann til avisen..

NemID blev indført for et år siden og fungerer som en samlet adgang til både offentlige myndigheder og private virksomheder. Men selv om det skulle være så nemt, så har der siden starten været 900.000 borgerhenvendelser.

Det svarer til, at næsten hver tredje af de 3,2 millioner brugere søger hjælp gennem telefonsupport.

Kilde: Politiken

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.