Kærlighed ved første blik.
Der går ikke meget længere tid end et øjeblik, før en arbejdsgiver har dannet sig et vigtigt og måske afgørende indtryk af dig.
"Det er tale om 30 sekunder, der kan være ret afgørende" siger Marc Dulong, der er direktør i Randstad, der hjælper virksomheder med at skaffe egnede chefer og medarbejdere.
"Så tænk over påklædning, kropsholdning og adfærd i øvrigt," anbefaler Marc Dulong, der har haft talrige håbefulde kandidater til jobsamtale.
Så Avisen.dk har sammenfattet hans gode råd til skik og brug under jobinterview.
1: Beklædning
Klæd dig nogenlunde i overensstemmelse med virksomhedens dresscode. Dermed sørger man for, at tøjet ikke stjæler opmærksomhed fra det, det drejer sig om: Samtale.
Det handler også om at vise, at man har situationsfornemmelse og nogenlunde har forstået den beklædningskutyme, der gælder. Det er en social spilleregel, man vurderes på, om man kan indordne sig under.
Og arbejdsgivere, der ikke er chefer i mere eller mindre underlødige modelbrancher, vurderer ikke potentielle fremtidige kvindelige medarbejdere udfra størrelsen og synligheden af deres barm.
Derfor fremmer det ikke nødvendigvis kvindens chancer, hvis barmen er delvis blottet i en dyb kavalergang, og slet ikke, hvis arbejdsgiveren formoder, at den som en afledningsmanøvre er blottet for hans skyld.
Men han slår fast, at professionelle arbejdsgivere ikke diskriminerer ved at fravælge kvinder med synligt store bryster.
Og en mand i en krøllet og skriggul skjorte og juleslips gør ikke nødvendigvis et godt indtryk, hvis han søger job med kundekontakt i den finansielle sektor.
2: Øjenkontakt
Hav øjenkontakt, så intervieweren kan få et personligt og troværdig indtryk af dig. Undgår man øjenkontakt eller flakker blikket, kan man fremstå nervøs og utroværdig.
3: Sid i receptionen
Ofte venter man i receptionen på at blive hentet ind til samtalen. Her kan det være en fordel ikke at vade hvileløst omkring og pille ved planterne, men i stedet sidde afslappet og læse i en avis eller et tidsskrift for at signalere, at man hviler i sig selv.
4: Et ordentligt håndtryk
Et svagt og løst håndtryk kan give indtryk af ubeslutsomhed. Så giv et naturligt fast håndtryk, samtidig med, at du hilser og ser intervieweren i øjnene.
5: Sid ordentligt
Sid ikke stift og fastlåst med armene over kors, men læg dig heller ikke ned i stolen mens du hænder og arme flagrer i vilde gestikulationer, der afleder opmærksomheden fra, hvad du faktisk kan.
Læs: Mand! Du overser kollegaens sex-flirt
Af Christian Kloster / kloster@avisen.dk