Sommeren er over os – i hvert fald ifølge kalenderen – og mange vælger at drage i sommerhus eller på camping for at holde fri og komme væk fra hverdagens rutiner.
Vi stikker også af fra hverdagens indkøbs-rutiner. De store supermarkeder gider vi ikke. I stedet går turen til de små nærkøbmænd ude i sommerlandet.
Og hvorfor nu det? Ifølge en ekspert i forbrugsvaner foretrækker mange af os nærkøbmanden, fordi vi også på indkøbsfronten vil føle, at vi har ferie og endelig tid til at tage den med ro.
- Når man holder ferie, vil man gerne undgå det, der minder om ens hverdag. I hverdagen kører vi ofte i bilen til et stort supermarked, hvor vi kan få alt. Det er stort, effektivt og ikke særlig personligt, forklarer antropolog Jeppe Linnet, der på Syddansk Universitet har forsket i danskerenes forbrugsvaner.
Hans analyse går godt i spænd med en rundspørge, som analyseinstituttet Wilke har lavet blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen for Avisen.dk. Den viser, at blandt de 78,4 procent af befolkningen, som holder ferie i Danmark siger halvdelen, at de handler hos den lokale købmand.
Det er måske nok en dyr løsning – og vareudvalget er samtidig mindre end i et stort supermarked. Men det har en stor betydning for oplevelsen af at holde ferie, at man handler ind på en anden måde end til dagligt, forklarer Jeppe Linnet:
- Det giver noget helt andet at gå eller cykle ned til den lille købmand. At tage til købmanden er en oplevelse af langsomhed, som man giver sig selv lov til fordi man har ferie. Det er en oplevelse, som man bruger til at signalere til sig selv, at man har ferie, hvor man har tid til ikke at skynde sig.
Købmand opfylder behov
Ifølge Jeppe Linnet er der en tæt sammenhæng, mellem det man gør, og hvordan man føler. Her har stemningen og atmosfæren hos den lokale købmand betydning for oplevelsen af at holde ferie, når man handler ind.
Hos Købmanden i Vorupør fortæller indehaver, Kim Poulsen, at han som den lille købmand i byen gør meget ud af at give et godt førstehåndsindtryk til kunderne, for at vinde deres loyalitet.
- For os ligger der en opgave i, at folk er vant til at handle i større butikker. Vi skal forsøge at få kunderne ind hurtigst muligt og vise dem, at vi har det, de har behov for. Der, hvor vi især skal gøre en forskel, er på personlighed. Vi siger go'daw til alle, der kommer ind af døren, siger han.
Ifølge Jeppe Linnet gør købmændene generelt meget ud af at tiltrække kunderne, fordi de også kan opfylde et for mange praktisk behov i at være nærmeste indkøbsmulighed.
- Sommerhuse ligger ofte steder, hvor købmanden er nærmeste indkøbsmulighed – og mange små købmænd er trods et mindre sortiment end de store supermarkeder velforsynede på de produkter, folk søger i deres ferie.
- Derfor handler mange også ind hos købmanden alene fordi, det er nemt.
Vejret styrer indkøbsvaner
For den anden halvdel, som vælger at køre til et supermarked eller tage mad med hjemmefra, er det fordelen ved at kunne handle alt på én gang til en hel uge, der vejer tungt.
- Man skal ikke glemme, at ferie ofte er et hårdere arbejde, end vi håber, det bliver. Der skal stadig laves mad og har man ferie med børn, sniger der sig en masse praktiske behov ind, som gør det nemt at handle ind til fem dage på én gang i et supermarked.
Altoverskyggende for vores indkøbsadfærd er dog vejret. Sommeren har til dato været en stor skuffelse for mange inklusiv Kim Poulsen, som ejer Min Købmand i Vorupør.
- Det er rigtig træls med det her vejr. Vi er utroligt vejrfølsomme – det gælder alle købmænd på vestkysten. Når det regner, søger folk til byerne, og der handler de også ind. Derimod står vi stærkt, når vejret er godt, og folk tager til stranden eller ud i naturen.