Når portene i dag åbnes ind til selve festivalpladsen og festivalen i Roskilde for alvor begynder, så kan publikum nyde for 37,5 millioner kroner musik.
Fesivalens musikchef, Rikke Øxner, sidder med de store beslutninger, når der skal lægges program, men hun fortæller, at hun ikke egenrådigt lægger programmet, men lytter meget til publikums mening.
"Vores vigtigste opgave er at konsultere vores netværk, dem som er lige der, hvor det sker, og særligt publikums input spiller en stor rolle," siger hun til festivalavisen Orange Press.
Hvor festivalarrangørerne før i tiden modtog breve med ønsker om bestemte kunstnere, foregår engagementet nu på nettet. Og det er Rikke Øxner taknemmelig for.
"De er nygerrige og ved virkelig meget, og det er med til at holde os til ilden. Uden dem ville det slet ikke være muligt. Hvis vi tror, vi er klogere end målgruppen, har vi tabt på forhånd, siger hun."
Musikbudgettet på årets Roskilde Festival ligger på 37,5 millioner kroner.