USA 2012

Murdoch ejede konservative kandidater i USA

Mediemogulen kan krone politikere eller styrte dem. Amerikanske konservative nyder godt af hans magt. Liberale hader ham som pesten.
Rupert Murdoch 15,. juli efter sit besøg hos forældre, hvis mydede barns telefonsvarer blev hacket af hans folk.
Rupert Murdoch 15,. juli efter sit besøg hos forældre, hvis mydede barns telefonsvarer blev hacket af hans folk. AP Photo/Kirsty Wigglesworth

Allerede for næsten et år siden blev det påpeget i uafhængige og liberale medier i USA, hvor meget det stank, at et flertal af potentielle republikanske præsidentkandidater var på Rupert Murdochs lønningsliste.

Det ultrakonservative kabel-TV netværk Fox News brugte dem som betalte politiske kommentatorer. Kanalen sagde dog, at så snart en kommentator meldte sig som kandidat, ville han eller hun blive droppet fra lønningslisten.

Dengang i september 2010 var det fire ud af fem sandsynlige kandidater. Det rejste spørgsmål om, hvordan Fox News kunne dække dem ordentligt journalistisk senere. Samtidig forhindrede Fox andre TV-medier i at få politikerne i tale. De skulle spørge først.

Dengang var de hotte politiske navne Sarah Palin, Newt Gingrich, Rick Santorum og Mike Huckabee. Mitt Romney var ikke ansat. De højreorienterede politikere fik en platform at tale fra, hvor de aldrig blev sagt imod. Til gengæld var aftalen eksklusiv med Fox.

Newt Gingrich er nu kandidat, Santorum er kandidat, Huckabee har meldt fra og Sarah Palin lader som om, hun er kandidat, men er ikke officiel og derfor ikke fratrådt Fox News. Hun er et fabelagtigt trækplaster for stationen.

Flere andre kandidater er kommet til siden. Lederen i det republikanske felt er lige nu Mitt Romney.

To politiske lejre

Skandalerne omkring Rupert Murdoch deler amerikanske politikere langs partiskel. Demokraterne vil have hans skalp, mens republikanerne maner til ophøjet ro. Trods alt skete det hele jo i Europa, ikke?

Hvis politikere tilpas højt på strå kræver en undersøgelse, sker det. Forbundspolitiet FBI er derfor i gang med at studere, om Murdochs medier har forsøgt sig med telefonhacking imod pårørende til ofre for 9/11 terrorangrebet. En britisk tabloidavis har skrevet det.

Sidste valgkamps republikanske præsidentkandidat, John McCain, er imod undersøgelser, fordi der slet ingen beviser eller beskyldninger findes. McCain er dog ikke en nær ven af Fox News.

Hele fire senatorer fra det demokratiske parti har henvendt sig til justitsministeren, finansmyndighederne og FBI for at få fokus på News Corp. og dets ejer Rupert Murdoch.

En Obama nærtstående rådgiver har utvetydigt anklaget Murdoch for at gøre kriminelle ting:

”Det er ikke et problem med en redaktør ude af kontrol. Det drejer sig om et imperium bygget på en journalistisk etik, der er ved at eksplodere og gå op i limningen,” sagde John Podesta.

[pagebreak]Magt over valg

Mens Rupert Murdoch via sit medieimperium tilsyneladende kunne bestemme, hvem der vinder et valg i Storbritannien og Australien, fungerer hans medier i USA som promotor af højreorienterede kandidater.

Rupert Murdoch har i 30 år været det permanente og usynlige medlem af enhver britisk regering. Han var særdeles tæt på konservative Thatcher og socialdemokraten Tony Blair.

News Corp. stod aktivt bag den nuværende konservative premierminister David Cameron. Redaktør Rebekah Brooks, nu tilbagetrådt og i forhør i både parlament og politiregi, var Cemerons ridepartner og de sås mindst en gang om måneden.

Som ejer af det meget konservative kabel-netværk Fox News i USA samt aviserne New York Post og The Wall Street Journal har han enorm indflydelse. Hans organisation News Corp. gav før det amerikanske 2010 midtvejsvalg syv millioner kroner til republikanske guvernører og fem millioner til Handelskammeret.

Liberale grupper

Den liberale kampagnegruppe avaaz.org lægger ikke fingrene imellem overfor Murdochs højreorienterede imperium. Organisationen har skrevet over en million breve, kørt syv kampagner og foretaget 30.000 telefonopkald for at bekæmpe mediemogulens omsiggribende magt.

Avaaz.org mener, at de har været en del af modstanden imod at Murdoch kunne købe flere medieselskaber og opnå kontrol med mere end halvdelen af den britiske medieindustri.

Mediekorruptionen med udspring i News Corp. er blevet så grel i Storbritannien, at organisationen gør sin kampagne global.

”Dette er toppen af isbjerget – Murdoch er et globalt problem,” hedder det i Avaaz mails. ”Han korrumperer og kontrollerer demokratier ved at tvinge politikere til at støtte sine ekstremistiske ideer om krig, tortur og en mængde andre af planetens problemer.”

Blandt Murdochs hensynsløse gerninger nævner organisationen promotion af George W. Bush som præsident, spredning af løgne til støtte for krigen i Irak, fremme anti-muslimsker og anti-indvandrer holdninger og støtte til den højreorienterede te-selskabs bevægelse. Værst af alt har han bekæmpet en global indsats imod klimaforandringer.

”Murdochs rædselsregime er ved at bryde sammen, dæmningen er ved at revne i UK, USA og Australien,” hedder det. Avaaz indsamler penge til at undersøge forholdene uafhængigt og holde politikere fast på at vedtage medielovgivning, der renser ud.

[pagebreak]Imperiet er stort

Udover de nævnte aviser WSJ og New York Post kontrollerer han i USA flere erhvervsaviser, 10 filmselskaber og en tredjedel af film-leje servicen Hulu, National Geographic tv-kanalen og 27 lokale tv-stationer.

Rupert Murdoch er født australier, men er i dag amerikaner. I Australien ejer han blandt andet 44% af Sky network, 50% af Premier Media group, der kører 9 Fox TV kanaler og sådan cirka 150 aviser, nogle af dem er blandt landets største.

Under navnet Star ejer han 9 kabelstationer og har del i otte andre i Asien. I regionen ejer han Wall Street Journal Asia, en femtedel af Tata Sky Channel i Indien og en avis i Papua New Guinea.

News Corp. ejer 39% af BSkyB kanalen i Storbritannien, som han indtil for få dage siden forsøgte at købe resten af for 80 milliarder kroner. Hertil kommer avisene Sun, Times og Times Sunday og den nu lukkede News of the World.

Murdoch har TV-interesser i både Italien og Tyskland, han ejet det globale forlag HarperCollins, marketing og reklamefirmaer og en række online medier. Han har lige solgt MySpace.com for 175 millioner kroner.

USA 2012

Dan Larsen er Avisen.dk's USA-ekspert. Han har i en årrække været USA-korrespondent for danske medier. I den kommende tid vil han følge USA med særlig vægt på fagbevægelsen og valget i 2012.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.