Den nordfynske by, Munkebo, skal finde overlevelsesinstinktet frem, når Lindøværftet lukker. Indbyggertallet i byen blev mere end fordoblet, da værftet blev opført i 1959, kun en spytklat væk.
Nu risikerer værftet at feje benene væk under byen og efterlade den som en spøgelsesby, når de sidste store kraner pakker sammen i 2012.
Det frygter de beboere, Avisen.dk i formiddags talte med på gaden, alt i mens fyresedlerne blev delt ud på værftet.
Kræver arbejde fra erhvevslivet
"Munkeby bliver en spøgelsesby, hvor der ikke sker noget som helst – en by, som man bare kører igennem," siger Henning Schmidt, der flyttede til byen for lidt over fire år siden sin kone.
Dengang troede man stadig, at Lindø ville overleve. Men det holdt ikke stik.
Så nu kræver det et stort arbejde for erhvervslivet at lave nye arbejdspladser i området, påpeger Henning Schmidt.
Var nok blevet væk
Den dystre fremtid havde Henning Schmidt gerne været foruden. Og havde han vidst det på forhånd, var det ikke sikkert, at han og konen havde banket hegnspælene i den østlige fynske muld.
"Der var mere aktivitet for bare 4 et halvt år siden. Det er ebbet lidt ud, og jeg er ikke så optimstisk, som for bare to år siden. En død by, det var ikke lige det, vi havde drømt om."
Kroen får færre gæster
På Munkebo Kro mærker de også de konsekvenserne af, at Lindøværftet svinder ind.
"Vi kan godt mærke, at der kommer færre gæster på kroen," siger receptionist Janine Wheale.
"Det betyder en del for lokalområdet. Det er den største arbejdsplads, vi har. For hver arbejder på Lindøværftet, er der tre underleverandører i byen, så det er selvfølgelig en tragisk situation for byen."
Beboer Martin Brems frygter også det værste.
"Det er lidt sørgeligt. Hvis folk bliver arbejdsløse, kan det gå ud over butikkerne og positiviteten i byen."
I dag er årets første fyringsrunde på Lindøværftet, Danmarks sidste store skibsværft. 360 timelønnede bliver fyret - alt fra klejnsmede til svejsere og kantinemedarbejdere. Avisen.dk er til stede og rapporterer løbende.
Skibsværftet lukker for altid. Om seks uger får et lignende antal fyresedlen, og sidst på efteråret vil blot 500 af de nuværende 2000 ansatte være tilbage. I 2012 ingen.
Medregnet underleverandører vil lukningen ramme op til 8000 arbejdspladser.
Det 51 år gamle værft (officielt kaldet Odense Staalskibsværft) har siden 2003 haft årlige underskud på i alt 5,5 mia. kroner. Med et statslån på 2,6 mia. flytter ejer A.P. Møller-Mærsk nu skibsproduktionen fra Nordfyn til Asien.
De tomme bygninger bliver forsøgt lejet ud. Der er aftale med skibsreparatørerne Fayard, som medbringer cirka 400 ansatte fra Fredericia, og vindmøllefirmaet Skykon, der vil oprette omkring 200 arbejdspladser.