- Jeg synes, det er en katastrofe, at DEKRA får lov til at bruge AMU-systemet som en pengemaskine.
Sådan lyder det fra Jan Johansen, som er Socialdemokratiets ordfører for voksen- og efteruddannelse.
Sammen med Enhedslistens uddannelsesordfører, Jakob Sølvhøj, beder han nu undervisningsminister Merete Riisager (LA) om en redegørelse i sagen om den tyskejede koncern DEKRA, som tjener mange millioner på at udbyde lastbilkurser og buskurser i Danmark.
Avisen.dk afslører mandag, at DEKRA i mange tilfælde ikke lever op til de regler, de skal for at have ret til det offentlige tilskud.
- Det er dybt beklageligt, at en privat uddannelsesudbyder som DEKRA kan trække millioner af kroner ud af de offentlige kasser uden at levere den fornødne kvalitet i undervisningen, siger Jakob Sølvhøj.
Skandaløst
Enhedslistens Jakob Sølvhøj kalder det skandaløst, at DEKRA kan score millioner af offentlige kroner på at udbyde af kurser til lastbil- og buschauffører i Danmark uden at levere varen.
- Når tidligere kursister og undervisere klager over, at der ofte slet ikke er lærere til stede i undervisningen, og vi samtidig kan konstatere, at DEKRA har haft en årlig fortjeneste på 20 millioner kroner, så tyder det meget klart på, at koncernen først og fremmest fokuserer på at skabe økonomisk gevinst. Det skal vi ikke bruge offentlige midler på, siger han.
Jan Johansen fra Socialdemokratiet har set al Avisen.dk's dokumentation og vurderer på den baggrund, at DEKRA ikke har leveret den undervisning de skal for at have ret til statsstøtten.
- Jeg synes, det er en katastrofe, at det kører på den her måde, når det er statens penge, de lever af. Det her firma må undersøges meget grundigt, når kursisterne ikke får det udbytte, de har krav på, siger han.
På baggrund af Avisen.dk's oplysninger har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet allerede sat gang i en undersøgelse af, om der er foregået ulovligheder på DEKRA's skoler.
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) skriver i en email til Avisen.dk:
"Det er Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, der fører tilsyn med kursusudbyderne. Styrelsen har taget initiativ til en undersøgelse af forholdene, og jeg ønsker ikke at kommentere den konkrete sag, før konklusionerne i den undersøgelse er klar."
Læs hele Avisen.dk's dækning af DEKRA's metoder her
DEKRA er en tyskejet koncern, som I Danmark består af et moderselskab, som holder til i Brøndby, og syv datterselskaber fordelt over hele landet, som udbyder de såkaldte AMU-kurser. Her kan faglærte, ufaglærte og ledige efteruddanne sig. DEKRA er specialiseret inden for transportområdet og uddanner efter eget udsagn omkring halvdelen af alle erhvervschauffører i Danmark. I løbet af det seneste år har DEKRA stået for næsten halvdelen af alle køreprøver og teoriprøver til lastbilkørekort og buskørekort.
I 2016 tjente den danske del af DEKRA-koncernen 26 millioner kroner efter skat. I 2015 var overskuddet 24 millioner kroner. Når en elev starter på et lastbil- eller buskursus, får DEKRA 29.000 kroner fra staten i tilskud, mens den virksomhed, hvor eleven arbejder, skal betale 3.540 kroner. Når en ledig tager et lastbil- eller buskursus hos DEKRA, er det jobcenteret og dermed kommunen, som betaler det hele.
For at få den offentlige støtte skal DEKRA leve op til reglerne for AMU-kurser. Blandt andet må DEKRA ikke give eleverne fri før tid, og de må heller ikke lade eleverne arbejde alene ved en computer, uden at der er en lærer til stede. Det er de to steder, hvor DEKRA ikke overholder lovgivningen ifølge de 17 tidligere elever og 5 tidligere undervisere, som Avisen.dk har talt med, og de otte anonyme kursusevalueringer, som Avisen.dk er i besiddelse af.
Kilde: DEKRA's regnskaber, aktindsigt fra Rigspolitiet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.