I dag kunne Avisen.dk bringe et interview med metroarbejderen George Buruiana, som siger, at han arbejder mindst 260 timer om måneden for en timeløn på 63 kroner.
Hans arbejde er at skære fliser til metrostationerne på et lager i Brøndby. Fagforeningen 3F Vestegnen bekræfter, at der er adskillige firmaer uden overenskomst på adressen i Brøndby.
Avisen.dk har talt med Sigurd Nissen-Petersen, vicedirektør i Copenhagen Metro Team (CMT), der er hovedentreprenør på metrobyggeriet. Copenhagen Metro Team har ved flere lejligheder lovet, at deres underentreprenører overholder danske overenskomster.
Hvad mener du om de løn- og arbejdsforhold, vi har beskrevet i Avisen i dag?
- Foreløbig er der kun kommet information om én mand, og det kan parterne kun bruge som en indikation. Parterne har brug for mere data og mere dokumentation for at kunne danne et mere dækkende billede af, hvad der er sket derude (Priorparken i Brøndby, red.). Når det er skaffet, skal arbejdsgiveren Bodino lave en fornuftig aftale med fagforeningen om at få korrigeret de ting, der skal korrigeres.
Vi har en lønseddel – som du også har set – med en timeløn på 63 kroner, samt et udstationeringstillæg. Der er ingen pension, ingen SH-betaling (tillæg for at arbejde søndage og helligedage, red.) , ingen tillæg. Lever den op til en dansk overenskomst?
- Det er en italiensk lønseddel, som skal analyseres. Dansk Byggeri er involveret for at finde ud af om indholdet på lønsedlen svarer til en dansk overenskomst. Et problem i den forbindelse handler om, hvorvidt det der står på lønsedlen hænger sammen med det antal timer, der reelt er blevet arbejdet, og om der f.eks. er blevet arbejdet aften eller nat, hvor der skal udbetales tillæg, siger Sigurd Nissen-Petersen.
- Et afgørende spørgsmål er om manden kan bekræfte, at han har fået de penge udbetalt på sin konto i Italien. Er det rigtigt, at han har arbejdet 66 timer om ugen inklusiv lørdag, så er der givetvis noget, der skal kigges på, men vi må simpelthen have nogle flere informationer om flere mand. Står det han siger til troende, så er der et problem, men vi kan ikke konkludere nu.
Hvad er næste skridt?
- Jeg har bedt Bodino, som er arbejdsgiveren, om at fremskaffe flere oplysninger og give dem til Dansk Byggeri. Og vi er i en fornuftig dialog med 3F Vestegnen, som Bodino mødes med på onsdag.
Der har tidligere været mange problemer på metroen. Nu har I – sammen med jeres underleverandør Bodino, der står for arbejdet i Brøndby – lovet, at arbejdsforholdene er i orden. Har Bodino levet op til jeres forventninger?
- Det afhænger af, hvad vi finder ud af. Det er et stykke tid siden, at vi har haft sager af den her karakter, så jeg er naturligvis meget ærgerlig over den her sag. Det vi gjorde tilbage i 2015 og 2016, hvor vi sidst havde nogle sager med 3F-afdelingen BJMF, var at vi lavede nogle lokalaftaler, som gav en højere løn til folk og mere fleksibilitet. Vi har lavet en række aftaler på selve byggeriet, men aftalerne omfatter ikke Bodinos lager i Brøndby, siger han.
George Buruiana siger, at hans lønsedler og de øvrige papirer er fake. I virkeligheden arbejder han mindst 65 timer om ugen på alle tider af døgnet. Tror du ikke på, hvad han siger?
- Hvis der skal indgås et forlig, så kræver det mere end en mand og en lønseddel. Derfor skal Bodino og deres underleverandør også levere mere information - for eksempel arbejdsplaner. Så vi kan sammenholde dem med lønoplysningerne, og dermed kan parterne få et mere nuanceret billede.
Er det Bodino der bærer bevisbyrden for at forholdene er i orden?
- Det er jo Bodinos lager. Så de har et hovedansvar for at tilvejebringe de her oplysninger. Og det forventer jeg, at de gør.