Det er ikke billigt at være bilejer. Der skal bruges penge på forsikringer, afgifter og benzin, og så skal den vedligeholdes.
Heldigvis er der nogle små trick, du snildt selv kan lære, så du slipper for at køre forbi mekanikeren og betale ham for det.
Hvis du er helt grøn, er det en god idé at have instruktionsbogen ved hånden, når du går i krig med motorrummet. Det anbefaler seniorteknikker ved FDM Jørgen Jørgensen.
Han og værkstedssupporter ved Autobutler Jacob Jensen nævner seks punkter, hvor du nemt selv kan give den som amatørmekaniker.
1) Olie
- Langt de fleste biler i dag har en oliepind, som man trækker op, tørrer fri for olie og stikker ned igen. Når du så trækker den op, kan du se, om mængden af olie er inden for de to afmærkninger, forklarer Jørgen Jørgensen fra FDM.
Du bør tjekke oliestanden en gang om måneden.
- Du skal helst gøre det ved en slukket motor, der har stået i minimum tre til fem minutter og kølet af. Det er simpelthen, fordi at al den olie, der er blevet pumpet rundt i motoren, skal have tid til at løbe tilbage i karret, siger Jacob Jensen, der er uddannet automekaniker.
Hvis der er for lidt i, skal du hælde mere olie i beholderen. Gerne lidt ad gangen, da beholderen skal tømmes ved en mekaniker, hvis du overfylder med olie.
2) Kølervæske og sprinklervæske
Beholderne til køler- og sprinklervæske er begge gennemsigtige og er derfor nemme at tjekke. Her er der også en minimum- og maksimumsstreg.
Det er sjældent, at der mangler kølervæske, men det kan ske. Hvis du mangler kølervæske, mens du er ude at køre, så kan du også hælde vand i beholderen.
Det er bare vigtigt, at du venter med at skrue låget af beholderen, til den er "håndlun". Ellers kan du blive forbrændt af både dækslet og væsken.
3) Vinduesvisker
- Man køber en æske med viskerblade i, og så er der tit en vejledning med, der fortæller, hvordan og hvor de skal sidde, siger Jacob Jensen fra Autobutler.
Det er vigtigt, at du læser manualen. Der er forskel, afhængigt af hvor de skal sidde.
4) Dæk
Der er to ting på dækkene, du skal holde øje med: Mønstret i dækkene og dæktrykket.
Dine dæk skal lovmæssigt have minimum 1,6 millimeter dækmønster, men det anbefales ikke, at det er under 3,0 millimeter.
Du kan tjekke det anbefalede dæktryk i bilens manual, og selv ordne det på en tankstation.
5) Bremser
Du skal måske tage hjulkapslerne af, før du kan kigge gennem hjulet og ind gennem bremsen.
- Foran bremseskiven sidder der et aggregat, der holder bremseklodserne rundt om skiven. Så kan du lyse ind på dem med lyset fra din telefon og se, hvordan de ser ud, siger Jacob Jensen.
Der skal gerne sidde en belægning på bremseklodsen. Jernet fra skivene og klodserne må ikke ramme hinanden. Hvis den kun er en enkelt til to millimeter, så bør du tage forbi værkstedet.
6) Udseende
- En eller to gange om året kan man give bilen den helt store tur, hvor man får bilen rengjort indvendigt, og så kan man køre den i vaskehallen en gang i mellem derudover, anbefaler Jørgen Jørgensen fra FDM.
Jacob Jensen anbefaler også, at man køber en lakstift, der er god til at fjerne små overfladiske ridser.
/ritzau/FOKUS