Firmaet bag de hvide, københavnske bycykler går nu konkurs. Det sker, efter at en redningsplan med en række private investorer er faldet igennem.
Det skriver Berlingske Business.
- Det står ikke til at redde. Nu går selskabet konkurs. Der var lavet en plan, men ingen professionelle investorer vil komme med penge - selvfølgelig ikke - når den vigtigste kontraktpartner, nemlig Fonden (By- og Pendlercykel Fonden red.), løber fra indgåede aftaler, siger advokat og bestyrelsesformand i GoBike N.E. Nielsen til avisen.
By- og Pendlercykel Fonden har valgt at sige nej til en redningsplan. På vegne af DSB samt Frederiksberg og Københavns Kommune sender fonden over en otteårig periode 80 millioner kroner i cykelfirmaet som driftsstøtte.
For omkring to uger siden gik GoBike i rekonstruktion. Det vil sige, at firmaet ikke kan betale sine kreditorer og indebærer en midlertidig betalingsstandsning.
GoBike har hele tiden været presset af stor gæld og dårlig likviditet, fortæller fondens formand, Nikolaj Bøgh, til Berlingske Business.
Han forklarer, hvorfor fonden har afvist at sige ja til den redningsplan, som er blevet præsenteret:
- Vi kan se, at det kræver, at der bliver indkøbt reservedele og repareret på cyklerne, og det kan vi ikke se kommer til at ske med den plan, der er lagt frem, sagde Nikolaj Bøgh til avisen mandag.
- Vores opgave er at sikre, at cyklerne kan køre, og at de forskellige krav til reparation og så videre bliver overholdt. Og der vurderer vi, at det ikke kan lade sig gøre, med den økonomi der er lagt frem for os, siger han.
Københavns Kommune fortæller, at det allerede fra begyndelsen har været kendt, at GoBike var presset økonomisk.
Derfor har kommunen ifølge Berlingske Business krævet bankgarantier for de penge, som kommunen løbende har betalt til drift af systemet.
Der er derfor ifølge teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) heller ikke risiko for, at København mister de afsatte penge, skriver avisen.
Der er afsat 40 millioner kroner til by- og pendlercykler i København.
/ritzau/