Medarbejderne i to DR-afdelinger har tirsdag fået at vide, at der nedlægges omkring 90 stillinger i deres afdelinger.
Ifølge DR skyldes det, at der skal frigøres penge til digital udvikling, samtidig med at der skal ansættes nye folk med de nødvendige kompetencer for at gennemføre den digitale omstilling.
I alt skal der afskediges mellem 60 og 70 medarbejdere. 40-45 af dem arbejder i afdelingen Kultur, Børn og Unge, der blandt andet står for radiostationen P3, kultur- og debatstoffet på radiostationen P1 samt programmerne "Detektor" og "Debatten".
Hos DR Nyheder skal der nedlægges 49 stillinger, men kun 20-25 vil blive afskediget. Der er blandt andet en række ubesatte stillinger, der falder bort, og samtidig vil nogle medarbejdere blive omplaceret.
Meddelelsen om afskedigelserne blev ifølge fagbladet Journalisten leveret på et stormøde i hver afdeling. Stormøderne blev indkaldt for at fortælle om "aktuelle udfordringer ved den digitale omstilling".
DR vil bruge færre penge på det, der i DR-sprog hedder indholds- og programproduktion.
Til gengæld skal der bruges flere penge på DR Lyd og DR TV, og samtidig skal DR bruge flere digitale designere, flere kodere og it-udviklere.
I oktober sidste år præsenterede DR en plan, der skulle gøre mediehuset til en "fuldt ud digital public service-institution".
Dengang afviste generaldirektør Maria Rørbye Rønn, at der var tale om en spareplan:
- Det her er ikke en spareplan. Det er en udviklingsplan, sagde hun dengang.
Hun sagde i samme forbindelse, at den nye strategi ikke ville føre fyringer med sig.
I dag siger hun til dr.dk om baggrunden for at nedlægge de mange stillinger:
- Vi skal sikre, at flest mulig både opdager, ser og hører det gode indhold, vi laver hver dag, og det kræver investeringer.
Medarbejdere, der skal afskediges eller omplaceres, får besked tirsdag 6. september.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.