I snart fire måneder har hun dinglet i et reb 50-60 meter over Københavns gader hver dag fra syv til tre.
"Efter sådan en dag er du helt kvæstet. Det er altså noget andet end at gå inde i en lejlighed og male vægge og paneler hele dagen," fortæller den 28-årige bygningsmaler Sine Broe Andersen.
I spanden har hun bladguld for tusindvis af kroner. Sammen med fem malerkolleger og to kobbersmede skal Sine sprede i alt 85.000 stykker bladguld, der skal få et af Københavns mest kendte landemærker til at glimte på ny.
Avisen.dk fortæller om danskere, der arbejder oppe i luften. I denne uge er vi klatret til tops i København med Sine Broe Andersen, der arbejder med at forgylde Marmorkirkens kuppel.
Renoveringen af kuplen koster 21 millioner kroner. Malerfirmaet C. Møllmann og Co. har fået til opgaven at forgylde de i alt 425 kvadratmeter kobber og træværk.
"Jeg blev bygningsmaler, fordi jeg holder af at restaurere "gammelt håndværk" og arbejde med gamle metoder. Så kuplen på Marmorkirken er et drømmejob," siger Sine, der er ansat i virksomheden Thylander Malehåndværk, der er underentreprenør på opgaven.
Sikkerhed, knob og klatreudstyr
Sine har før arbejdet med forgyldning, men hun havde ingen erfaring med at "arbejde på reb".
Før hun blev sluppet løs på kuplen måtte hun gennemgå en uges kursus i rapelling.
"Udover at det er fysisk krævende er det faktisk vildt svært. Du skal kende virkelig meget til sikkerhed, knob og klatreudstyr," fortæller Sine.
Rebene er fastgjort i klokketårnet, der er hæver sig mere end 60 meter over gadeplan i Amalienborg-kvarteret i det gamle København. Herfra rappeller Sine og kollegerne hver dag ned langs kuplens buede sider.
Kunsten at stole på et reb
Arbejdet overvåges af to certificerede klatre-instruktører fra arbejdsklatre-firmaet Rope Acces.
De tjekker hver dag, at rebene er forsvarligt fastgjort til fæstningspunkterne og at klatreudstyret fungerer 100 procent korrekt.
"Jeg var lidt nervøs i starten," fortæller Sine og fortsætter:
"Men du lærer jo at stole fuldstændig på de her reb. Og lige pludselig er det rutine, og så glemmer du helt, at du hænger og dingler 50 meter over jorden."
En ting er at glemme højden, men vejret er ikke til at komme uden om. Kastevinde og regnbyger fyger omkring kuplen.
"Du ved ikke, hvad det vil sige at fryse, før du har arbejdet en hel dag på vindsiden af Marmorkirkens kuppel," siger Sine.
Guldregn
Malerne bruger jævnligt deres smartphones til at tjekke vejrudsigten på DMI. Af sikkerhedsmæssige årsager afbrydes arbejdet, hvis det blæser mere end 16 sekundmeter.
For meget blæst er også en dyr affære, fordi de 1/7000 millimeter tynde "blade" af guld let blæser væk under arbejdet.
Og så er der regnen, som gør det umuligt at lægge bladguld, fordi det skal foregå på en tør overflade.
Renoveringen af kuplen har stået på siden i sommer, men er mange dage blevet afbrudt af regn eller blæst.
Arbejdet er nu stoppet for vinteren, men Sine og kollegerne klatrer til tops igen til foråret.
Sine Broe Andersen håber, at der byder sig flere lejligheder til at "arbejde på reb".
"Vi er relativt få malere, der har fået det her kursus, så jeg forventer da, at der kommer flere opgaver fremover. Man bliver jo lidt afhængig af udsigten," siger hun.
- I gamle dage hang malere i spinkle bådsmandsstole ned langs husfacaderne.
- Stilladser og skærpede regler for sikkerhed har stort set udryddet den type arbejde.
- Men i de senere år er reb-understøttet arbejde blevet mere almindeligt.
- Ifølge Arbejdstilsynet er rappelling-udstyr ikke et faldsikringsudstyr, men et teknisk hjælpemiddel på linje med en lift, et stillads eller en stige.
Kilde: 'Maleren', december 2011.