Tæt på verden

Mægtig hær skrotter 2.000 dyre panservogne

USA vil ikke efterlade militært udstyr til milliarder i Afghanistan. 76.000 ton er allerede blevet skrottet.
En MRAP er bygget til at modstå vejsidebomber. Her testes en.
En MRAP er bygget til at modstå vejsidebomber. Her testes en. U.S. Dept. of Defense

Sådan et MRAP-køretøj koster en million dollar, og nu bliver 2.000 af dem kasseret. USA er ved at trække sig ud af Afghanistan, og stormagten har ikke tænkt sig hverken at hjemtage eller at efterlade alt isenkrammet. Det skæres op og sælges som skrot.

Der er allerede destrueret 76.000 ton militært udstyr, og arbejdet fortsætter med høj hastighed, fordi de amerikanske kamptropper skal være ude af landet til nytår 2014. I henhold til The Washington Post har militære planlæggere besluttet, at der kun skal hjemtages 76 procent af det hele.

I maj måned er værdien af militært udstyr med amerikanske tropper i Afghanistan opgjort til 25 milliarder dollar. Det, der skal med hjem koster 2-3 milliarder alene i transport og skal reparares og serviceres for andre 8-9 milliarder. Til februar har USA 50 baser tilbage mod 150 i dag.

Genbrug umuligt

Det militære materiel kan enten ikke bruges, er for meget eller for dyrt at sende hjem til USA eller plante på diverse baser jorden rundt. Og faktisk er der lovgivning, der forhindrer USA i at forære det til sine allierede venner i Kabul, der dog mister flere og flere soldater.

Hjemtagningen af udstyr skete indtil for nylig i fly, men nu tillader Pakistan mod betaling ikke-farlige ting på landevejene og til udskibning.

Mest kontroversielt er destruktionen af 2.000 MRAP køretøjer, der er i overskud. MRAP står for mine-modstandsdygtige bagholdsbeskyttede køretøjer. Sådan en kostede en million dollar stykket. MRAP-programmet har kostet de amerikanske skatteborgere 50 milliarder dollars. Der er bygget 27.000, oplyser Foreign Affairs.

Pentagon begyndte feberagtigt at bygge dem i tusindvis i 2007, da man fandt ud af, at alt for mange soldater blev dræbt og såret af vejsidebomber i Irak og Afghanistan, fordi de brugte ikke-armerede biler (Humvees).

En tung MRAP og mindre lettere versioner af dem virker godt nok, men USA forventer ikke i fremtiden at skulle føre langvarige krige på landjorden, hvor hjemmelavede vejsidebomber kræver ekstrem højteknologisk beskyttelse. USA er gået over i drone-tidsalderen.

Hårdt arbejde

I dag har USA 25.500 MRAP-typer spredt kloden over på baser med 11.000 i Afghanistan. Der er også mange i Irak. Nu skal 9.000 hjem til USA eller til baserne i Kuwait og altså 2.000 skrottes. Arbejdet foregår på fire amerikanske baser.

Da USA trak sig ud ad Irak kunne meget udstyr genbruges i Afghanistan, og irakerne kunne overtage mere. Styret havde billig brændstof at betale med og var mere sofistikerede med teknikken. Alt for meget sofistikeret udstyr vil bare belaste afghanerne, er argumentet i Pentagon.

Skrotningen er slet ikke så let, fordi en MRAP er bygget til at modstå kraftige bomber. Det er typisk gæstearbejdere fra Nepal og andre steder, der kæmper 12 timer med at splitte en MRAP ad. Washington Post beskriver, at enorme maskiner skærer stykkerne ned til mindre dele. Afghanske skrothandlere får metallet for småpenge og kalder det “guldstøv.”

Tæt på verden

Journalist, Dan Larsen, verdensnyt.dk, skriver nyheder om de fattige lande for Avisen.dk. Danida bidrager til projektet.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.