Når Elsebeth Langballe tilbagelægger de tre kilometer, hun har til arbejde, gør det ondt i arbejdsglæden.
Den 50-årige lærer underviser elever i 10. klasse i dansk, engelsk og samfundsfag. Hun elsker tiden op til eksamen, men i år er det anderledes.
"For lidt siden underviste jeg en klasse med bare fire elever. De andre 13 var blevet hjemme. Det er noget rod," siger Elsbeth Langballe.
Hun er en af cirka 10.000 lærere, der ikke er ramt af den aktuelle lockout, der forhindrer cirka 50.000 kolleger i at lære fra sig. Elsebeth Langballe er ikke tjenestemand. Hun går fri af lockouten, fordi hun ikke er medlem af nogen fagforening.
Faktisk havde hun regnet med at blive lockoutet på egen regning, men det blev hun ikke.
"Jeg fravalgte Danmarks Lærerforening for flere år siden, og det er jeg ret afklaret med. Men jeg kan godt mærke, at jeg træt af, at jeg ikke er sammen med mine kolleger lige nu. Her er tomt, træls og trist," siger den vestjyske lærer.
Hun er ikke typen, der får ondt i maven, men hun er påvirket af konflikten.
"Jeg får det i hvert fald ikke bedre dag for dag," konstaterer Elsebeth Langballe.
Kold luft på lærerværelset
Elsebeth Langballe har arbejdet i ti år på den samme skole. Hun kommer godt ud af det med kollegerne, men hun ved, at hendes fravalg af fagforening vil blive set på som usolidarisk.
"Nogle af mine kolleger er meget entusiastiske, og i forhold til dem vil der nok være en smule kold luft på lærerværelset. Det kunne jeg allerede fornemme før lockouten," siger hun og uddyber:
"Det er ikke sådan, at de giver mig stikpiller. Men der bliver ikke hilst så pænt som før."
Elsebeth Langballe er bange for, at jo længere lockouten varer desto sværere vil det blive at genskabe de gode relationer til de "entusiastiske" kolleger.
"Vores skoleleder har gjort meget ud af, at vi lærere skal respektere hinanden. Men det vil tage noget tid at vende tilbage til normalen, hvis konflikten kommer til at vare i tre-fire uger," siger hun.
Heldigvis arbejder dansklæreren i et team, der respekterer hendes valg.
"Vores relationer går ikke i stykker på grund af konflikten. Kollegerne i teamet ved, at jeg har sympati for deres kamp," forklarer hun.
Synd for eleverne
Når Elsebeth Langballe ikke tænker på kollegerne, tænker hun på eleverne.
"Det er synd for dem," mener den erfarne lærer.
Hun frygter, at konflikten vil få store konsekvenser for især de skoletrætte elever.
"I 10. klasse er der nogle elever, der kan være svære at motivere. Hvis de ser, at klassekammeraterne ikke kommer i skole, bliver de også væk," siger hun og tilføjer:
"De fleste overrasker positivt til eksamen. Det er det, der gør det sjovt at være lærer, hvis du spørger mig. Puha, det ville være træls at skulle skrive årskarakteren på deres eksamensbevis."
Elsebeth Langballe håber, at lockouten ender med, at Danmarks Lærerforeningen og Kommunernes Landsforening genoptager forhandlingerne.
I mellemtiden overvejer hun, om hun igen skal være medlem af Danmarks Lærerforening.
"Jeg blev spurgt før lockouten og svarede nej, men hvis du spørger mig om en uge, bliver svaret måske et andet," siger hun.