Når 2.000 medarbejdere i de allernærmeste uger, måneder og år stempler ud fra hangarerne i landets enlige store tilbageværende skibsværft, Lindø, ét sikkert:
De kommer aldrig til at bygge skibe igen. Dertil er konkurrencen fra Østen for hårdt. Det er de faktiske forhold i jernindustrien.
Det faktum bekymrer de ramte familier og borgmestre og erhvervsliv i de omkringliggende kommuner. Men værftsarbejdernes øverste chef, Steen Schougaard Christensen er fortrøstningsfuld.
For deres usikre fremtid har ikke – som han frygtede – ført til strejker, modvilje og forsinkede leverancer. Tvært imod.
I et videointerview med Avisen.dk tirsdag - få timer efter kort efter opsigelsen af 350 ansatte – takker han uforbeholdent værtsmedarbejderne:
”I løbet af syv månederne, herunder tre måneders vinter med fast sne, da byggede og leverede 2.000 timelønnede medarbejdere og 200 funktionærer fires store skibe – alle med en fyreseddel hængende over hovedet,” siger Steen Schougaard Christensen.
"Det gør, at jeg ser meget positivt på vore medarbejderes fremtidsmuligheder, for med den indsats har man udvist en helt fantastisk loyalitet overfor sin arbejdsplads."
Tirsdag den 13. april fyrer Danmarks sidste store skibsværft 360 timelønnede - alt fra klejnsmede til svejsere og kantinemedarbejdere. Avisen.dk er til stede og rapporterer løbende.
Skibsbyggeriet på Lindøværftet lukker for altid. Sidst på efteråret vil blot 500 af de nuværende 2000 ansatte være tilbage. I 2012 ingen.
Medregnet underleverandører vil lukningen ramme op til 6000-8000 danske arbejdspladser.
Værftet, der officielt hedder Odense Staalskibsværft, blev indviet i 1959. Siden 2003 har det haft årlige underskud på i alt 5,5 mia. kroner. Med et statslån på 2,6 mia. flytter ejer A.P. Møller-Mærsk nu skibsproduktionen fra Nordfyn til Asien.
De tomme bygninger bliver forsøgt lejet ud. Der er aftale med skibsreparatørerne Fayard, som medbringer cirka 400 ansatte fra Fredericia, og vindmøllefirmaet Skykon, der vil oprette omkring 200 arbejdspladser.