"Vi har altid haft store fyringsrunder på Lindø, men i dag er anderledes. Medarbejderne kommer aldrig tilbage igen. Det gør dagen trist," siger Lindøværftets topchef, Steen Schougaard Christensen.
Men bærer han et ansvar for, at 350 skibsbyggere tirsdag blev fyret fra Lindøværftet?
Avisen.dk har stillet ham syv skarpe spørgsmål.
Bærer I i direktionen et ansvar for de fyringer, der har været i dag?
Ansvaret ligger også hos ledelsen. Det er helt åbenbart, men der er så mange faktorer, der har ført til, at vi er kommet i denne situation. Helt overordnet har Lindøværftet tabt mere end fem milliarder kroner på at bygge skibe de sidste seks år. Det er grunden.
Lønomkostninger spiller også ind, og der kan være en forskel på produktivitet, hvor asiatiske skibsværfter bygger lange skibsserier og bliver af den grund mere og mere effektive til at bygge skibe.
I Østen er stålpriserne også betydeligt lavere, og det er jo hovedingrediensen i et skib. Og så kan der være bedre muligheder for at låne penge i Asien kontra Europa.
Hvis du havde været direktør for 10 år siden, kunne du så have undgået denne situation?
Det tror jeg ikke. Jeg kan ikke forestille mig, at vi kunne have gjort det bedre end nogen anden direktion.
Kunne direktionen have været fremtidssynet og satset på at bygge mere miljørigtige skibe – som kan blive efterspurgte i en fremtid med et større fokus på miljø?
Jeg kan ikke udtale mig om, hvad en direktion for ti år siden kunne have gjort. Men det er mit klare indtryk, at de skibe, vi bygger her, er meget miljøvenlige i forhold til andre lande.
Gør de lokale kommuner og fagforbund nok for de fyrede?
Samarbejdet med fagforeninger, a-kasse og jobcentre har været fortrinligt. På selve værftet har vi et jobcenter med kompetenceafklaring, så medarbejderne kan få en fornemmelse for, hvad de kan komme i gang med efter Lindø.
Hvordan har du det med at lukke Lindøværftet og dermed al skibsbyggeri i Danmark?
Jeg ville da hellere udvikle et skibsværft, men nu er det ikke den opgave, jeg har fået. Og det er på ingen måde vemodigt. Jeg har to konstruktive mål: at levere de sidste skibe i ordrebogen og at hjælpe medarbejderne bedst muligt. Hvis halvdelen af de afskedigede om to år er i job som skibsbyggere, er det en succes.
Dit job er at fyre alle Lindøs ansatte. Har du selv job i Mærsk, når du er færdig?
Jeg er ikke garanteret noget job i A.P. Møller-Mærsk. Hvis ikke jeg leverer varen, har jeg intet job bagefter.
Du har fyret 350 i dag. Hvor mange venner har du herude efter det?
Med hånden på hjertet: Jeg tror, jeg har mange venner herude.
Tirsdag den 13. april fyrer Danmarks sidste store skibsværft 360 timelønnede - alt fra klejnsmede til svejsere og kantinemedarbejdere. Avisen.dk er til stede og rapporterer løbende.
Skibsbyggeriet på Lindøværftet lukker for altid. Sidst på efteråret vil blot 500 af de nuværende 2000 ansatte være tilbage. I 2012 ingen.
Medregnet underleverandører vil lukningen ramme op til 6000-8000 danske arbejdspladser.
Værftet, der officielt hedder Odense Staalskibsværft, blev indviet i 1959. Siden 2003 har det haft årlige underskud på i alt 5,5 mia. kroner. Med et statslån på 2,6 mia. flytter ejer A.P. Møller-Mærsk nu skibsproduktionen fra Nordfyn til Asien.
De tomme bygninger bliver forsøgt lejet ud. Der er aftale med skibsreparatørerne Fayard, som medbringer cirka 400 ansatte fra Fredericia, og vindmøllefirmaet Skykon, der vil oprette omkring 200 arbejdspladser.