Formålet med landets jobcentre er at hjælpe ledige tilbage på arbejdsmarkedet. Men den opgave løser de ikke særligt godt, mener et flertal af danskere, der i løbet af 2013 har været en tur rundt i beskæftigelsesmøllen. Det skriver metroxpress.
En ny undersøgelse, som ASE Analyse står bag, viser, at kun 17 procent af de tidligere ledige mener, at dialogen med jobcentret har øget muligheden for at komme i job.
51 procent er derimod uenige eller meget uenige i, at de er blevet hjulpet.
- Det er et udtryk for, at mange mennesker ikke føler, at de fagligt set kan bruge jobcentret til ret meget. De får ikke en kvalificeret vejledning, som forøger deres chance for at komme tilbage til arbejdsmarkedet, siger arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet.
De ledige, der har været i kontakt med a-kassen, er heller ikke særligt positive. Her svarer 23 procent, at dialogen har forbedret deres jobmuligheder.
Ifølge Karsten Mølgaard Jensen, der er direktør i a-kassen ASE, skyldes danskernes utilfredshed med beskæftigelsessystemet, at den nuværende lovgivning stiller alt for store krav til kontrol og papirarbejde.
- Grundlæggende er der det problem, at man behandler folk fuldstændig ens. Det giver en utilfredshed, fordi mange mennesker med rette føler, at der ikke er et tilbud, som er henvendt til deres specifikke situation," siger Karsten Mølgaard Jensen til metroxpress.
Newspaq