De danske veje var sidste år et mere sikkert sted at færdes på. Således kom færre til skade, og færre mistede livet end året før, viser de seneste tal fra Vejdirektoratet.
I 2017 blev der registreret 2789 trafikulykker, hvor en eller flere personer blev dræbt eller kom til skade.
Og det er det laveste antal ulykker med personskade i de seneste ti år.
Den positive udvikling kan have mange forklaringer, mener Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling.
- Vejnettet forbedres løbende - der bygges blandt andet rundkørsler og venstresvingsbaner, der fjernes faste genstande og oversigtsforhold forbedres.
- Derudover bidrager kampagner, daglige trafikmeldinger, løbende vedligehold af asfalten og hurtige udbedringer af skader på skilte og autoværn til trafiksikkerheden, siger hun.
Faldet i antallet af dræbte fra 2016 til 2017 skyldes især et fald i antallet af dræbte fodgængere og motorcyklister.
I 2017 omkom 20 fodgængere i trafikken, hvilket er det laveste antal i løbet af en tiårig periode. 11 motorcyklister omkom i trafikken i 2017, hvilket er det laveste antal siden 2012.
Vejret kan i den forbindelse have spillet en rolle, mener dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik Jesper Sølund.
- Man skal huske på, at vi sidste år havde en meget regnfuld sommer. Det er ikke motorcykelvejr, og derfor kom der ikke så mange motorcykler ud på vejene, hvilket helt sikkert er en del af forklaringen, siger han.
Og selv om antallet af personskadeulykker er på det laveste niveau i ti år, er udviklingen stagneret i de seneste fem år. Kurven flader så at sige ud.
Færdselssikkerhedskommissionen har siden 2013 haft et mål om, at der i 2020 maksimalt må være 120 trafikdræbte om året i trafikken og maksimalt 1000 alvorligt tilskadekomne og 1000 lettere tilskadekomne.
/ritzau/