Flere kommuner er i gang med alternative tiltag, som skal advare cyklister og lastbilchauffører, når potentielt farlige situationer opstår i lyskryds.
Århus Kommune stiller i december måned et nyt system op i et enkelt lyskryds, hvor laserlys registrerer, at en lastbil kører ind i en højresvingsbane. Derefter bliver cyklisterne advaret med "Giv Agt"-skilte ved fortovet. Også i Københavns kommune er man på trapperne med et projekt, der med lys i vejbanen skal advare cyklister og bilister.
"Det er godt, at der bliver lavet de her forsøg med tekniske løsninger, selvom det nok bliver svært at vurdere deres effekt," siger projektleder i Rådet for Større Færdselssikkerhed, Søren Troels Berg, til Nyhedsburauet Newspaq.
Han bakkes op af formanden for Dansk Cyklist Forbund (DCF).
"Vi synes, at det er glimrende, at man udnytter de tekniske muligheder. Vi skal jo afprøve det for at få erfaringer. Det er også vores håb, at vi i Danmark kan være førende på at udvikle systemer på cykelområdet," siger DCF-formand Jens Loft Rasmussen til Newspaq.
Mange kommuner har allerede lavet en del af de anbefalinger til forbedret trafiksikkerhed i forbindelse med højresving, som Havarikommissionen præsenterede for to år siden. Det handler bl.a. om at trække stoplinien for bilister tilbage, sådan at cyklisten hurtigere end bilerne kan komme ud af krydset, samt at cykler får grønt lys før bilisterne.
Derfor er flere kommuner nu i gang med anderledes projekter, der inddrager ny teknologi.
I Århus er det nye system bygget op som en hjælp til cyklisterne. Det fungerer på den måde, at laserlys registrerer alle køretøjer, der er over tre meter høje i en svingbane, og sender den information videre til tre elektroniske tavler, der advarer cyklisten med en blinkende tekst, hvor der står "Giv agt".
Cyklisten bliver advaret tre gange - første gang 150 meter før krydset, igen 50 meter før krydset og i selve krydset.
"Skiltene eller informationstavlerne står mellem cykelstien og fortovet og lyser op, når der er en potentiel farlig situation," siger civilingeniør Paolo Celis fra forvaltningen Trafik og Vej i Århus Kommune til Newspaq.
Det nye advarselssystem skal i første omgang sættes op i et enkelt kryds i begge retninger. Det drejer sig om krydset mellem Søren Frichs Vej og Ringvejen.
Forsøget venter på godkendelse i Vejdirektoratet. Men Århus Kommune forventer, at systemet kan komme i brug allerede inden nytår. Det nye forsøg koster 300.000 kroner.
I Københavns Kommune arbejder forvaltningen på et forsøg i stil med Århus, hvor lys i vejbanen skal advare lastbil og cyklist om farlige situationer.
"Vi prøver noget helt nyt af her, hvor vi vil være innovative og se om det får nogen effekt. Vi har gjort en masse af de ting, som vi ved hjælper, så nu er det tid til at afprøve anderledes ting," siger projektleder Anne Eriksson til Newspaq.
Kommunen vil fræse målere ned i cykelstien, som cyklisterne ikke kan mærke, når de kører over dem. De giver så besked til lyset i asfalten, som advarer bilister og lastbiler om, at en cyklist er på vej.
Anne Eriksson understreger dog, at systemet skal ses som en hjælp til bilister. Det fratager dem ikke vigepligten.
"Chaufføren skal ikke stole på det, men stadig orientere sig. Det er kun en støtte for chaufførerne. De har selvfølgelig stadig deres vigepligt," siger lederen af projektet i København.
Københavns Kommune har sat en mio. kr. af til projektet, der ventes at kunne sættes i søen i fire lyskryds i begyndelsen af det nye år.
Det drejer sig om fire kryds, hvor der inden for de seneste fem år har været højresvingsulykker:
Gothersgade/Vestervoldgade
H.C. Andersens Boulevard/Tietgensgade
Vejlands Alle/Røde Mellemvej
Gammel Køge Landevej/Torveporten