Flere undervisningstimer. Så enkelt er det at hæve det faglige niveau på landets læreruddannelser.
Sådan lyder det fra Lærerstuderendes Landskreds på dagen, hvor Folketingets partier går til forhandlingsbordet om en reform af folkeskolen og læreruddannelsen.
I øjeblikket har de studerende 13 timers undervisning om ugen i gennemsnit fordelt på 21 studieuger, viser den seneste optælling fra professionshøjskolerne.
Og timetallet skal op på mindst 20 om ugen, siger de studerendes formand, Tobias Holst.
- Antallet af undervisningstimer skal svare til uddannelsens længde. Og det gør det ikke i dag. Det er alt for lidt. Vi skal langt højere op og have mere fleksibilitet, siger han.
De Konservative foreslår, foreløbigt som det eneste parti i forligskredsen, at gøre læreruddannelsen til en femårig universitetsuddannelse.
- Vi har brug for at få noget mere faglighed ind i læreruddannelsen. Det kan vi sikre ved at gøre uddannelsen femårig og ikke som i dag fireårig. Det betyder, at uddannelsen bliver en universitetsuddannelse, siger børne- og undervisningsordfører Mai Henriksen.
Danmarks Lærerforening bakker forslaget op, men de studerende vil ikke i første omgang give grønt lys til at skifte seminaret ud med universitetet og professionsbachelor-titlen med en kandidat-grad.
- Vi er ikke deciderede imod at gøre det til en femårig uddannelse. Men vi mener bare, at man skal starte med at gøre den eksisterende læreruddannelse til en reel uddannelse først, siger Tobias Holst.
De Konservative mener, at det høje frafald blandt de lærerstuderende bliver mindre, hvis de skal gå fem år på universitetet. Det vil give mere faglighed og prestige, lyder argumentet.
Men det er ikke problemet, mener de studerendes organisation. Læreruddannelsens nuværende indretning med tvungne liniefag i dansk eller natur og teknik skal laves om, mener Tobias Holst.
- I øjeblikket vælger 60 procent af de studerende dansk. Men det er ikke 60 procent, der reelt vil have dansk. De er bare tvunget til at vælge det for at undgå natur og teknik. Vi tror, man vil få langt mere motiverede og engagerede studerende, hvis de kunne vælge de fag, de rent faktisk har lyst til at undervise i, og som de er dygtigst til, siger han.