Det kan være svært for folkeskolelærere at fange de klogeste og svageste elevers opmærksomhed på én gang.
Ifølge en undersøgelse, som Københavns Kommune står bag, svarer én ud af fem folkeskoleelever, at de keder sig i undervisningen. Ligeledes svarer en ud af fem, at de har svært ved at følge med. Derfor skal 3000 københavnske lærere, skoleledere og pædagoger på skolebænken de næste tre dage for at blive efteruddannet i differentieret undervisning, skriver Berlingske.
Ifølge børne- og ungeborgmester, Anne Vang (S) er undervisningsdifferentiering den største udfordring i folkeskolen, og hos Danmarks Lærerforening hilser næstformand, Dorte Lange, også initiativet velkommen.
- Det kræver meget af lærerne at lave differentieret undervisning, men det kan lade sig gøre at give alle en god undervisning. Vi anbefaler stadig, at man går efter det frem for at dele undervisningen op, fordi alle børn lærer mere, hvis de går sammen med forskellige forudsætninger, siger hun til Berlingske.
Hun minder dog om, at det i høj grad er et fokus, der bør ligge på skoleledernes bord.
- Det kræver meget forarbejde og efterbehandling, fordi læreren hele tiden skal have fingeren på pulsen. Skolelederne skal have fokus på, hvordan man arbejder med forberedelse og efterbehandling, selvom de ikke har mange midler at at klare det med, siger hun.
Det er skoleledernes formand, Anders Balle enig i:
- Det er jo et af formålene med folkeskolereformen, at vi skal styrke lærernes samarbejde, og det er ledernes opgave at fremme det samarbejde og lave en kultur på skolen, hvor lærerne i højere grad udfordrer hinanden til at lave en mere differentieret undervisning. Det er en kæmpe opgave, som vi er meget opmærksomme på, siger han til Berlingske.