Mobning i folkeskolen er et velkendt problem, men det er nok mindre kendt, at det ofte er læreren, der står bag.
"Lærermobning er et stort problem. Det er det, som vi får næstflest henvendelser om til forældrerådgivningen," siger Solveig Gaardsmand fra forældreorganisationen Skole og Samfund, til Fyens Stiftstidende.
Samtidig bliver problemet ikke taget alvorligt, mener såvel forældrene som Børns Vilkår.
"Den typiske reaktion på skolen er, at det må være barnet, der er noget galt med. Meget ofte ender det med et skoleskift, fordi forældrene ikke bliver taget alvorligt," konstaterer Solveig Gaardsmand.
I maj viste en undersøgelse fra Børnerådet og Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), at hver tiende danske skoleelev har følt sig mobbet af en lærer.
Dengang var Danmarks Lærerforening (DLF) skeptisk over for tallene. Og man vægrer sig stadig ved at kalde det mobning, siger Dorte Lange, formand for DLF's skole- og uddannelsespolitiske udvalg:
"Ordet bruges meget unuanceret af børn. Det kan dække over alt fra irettesættelser til dårlige lærer-elev-relationer. For mig er mobning systematisk forfølgelse, og det kan ikke forsvares," siger hun
Alligevel ønsker lærerne at komme problemet til livs, blandt andet skal lærerne have undervisning i konflikthåndtering.
"Mange lærere er ikke tilstrækkeligt uddannet til at tackle børn med særlige behov," mener Dorte Lange.