Hvo intet vover, intet vinder.
Nogenlunde sådan lyder budskabet i en ny kampagne, som opfordrer danskerne til at prutte om prisen når de køber ind.
Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har via hjemmesiden forbrug.dk offentliggjort 11 artikler med råd og guides til den opmærksomme forbruger, som er bekymret for tyngden af sin pengepung.
"Vi har lavet en analyse, der viser, at hvis man prutter om prisen, lykkes det for overraskende mange at få prisen forhandlet ned, hvis man kaster sig ud i det," siger specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Karin Anna Harvest.
Formålet med kampagnen er at gøre forbrugerne mere kompetente. I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mener man, at forbrugere, der er klædt bedre på til at handle med priser faktisk kan påvirke markedet og skabe bedre konkurrence.
Derudover er det også vigtigt, at man stiller krav som forbruger og er klar over, hvilke rettigheder og muligheder man har, siger Karin Anna Harvest.
"Det er fejlagtigt at tro, at alle priser er faste," understreger hun.
Man kunne mistænke kampagnen for også at være skabt til at pirke lidt til forbrugernes slunkne købelyst, ved at lokke med muligheden for billige priser. Det er ikke formålet med prutte-fokusset, forklarer Karin Anna Harvest. Men øget købelyst ville være en velkommen bivirkning, påpeger hun.
"Det kunne helt klart være en affødt konsekvens af det. At man måske kan købe noget, som man ikke troede man havde råd til (ved at prutte om prisen, red.). Så fik man måske mere mod på at gå ud og købe noget, selvom købelysten ikke er stor," siger Harvest.
Man kan prutte om alt fra forsikringer, til dagligvarer over rejser til tandlægeregninger.
Så tit lykkedes det at prutte prisen ned i styrelsens analyse.
Prøvede Lykkedes
Briller og kontaktlinser 18% 82%
Dagligvarer 3% 80%
Forsikringer 31% 78%
Husholdningsapparater 26% 94%
Pakkerejser 11% 74%
Kilde: forbrug.dk