Konfliktsky? Sådan takler du konflikter
Har du svært ved at takle konflikter med din partner, vennerne eller kollegerne? Det er ikke godt for dig konsekvent at holde din utilfredshed inde. Her får du nogle råd til, hvordan du siger fra på en god måde. (Foto: Colourbox / Modelfoto)
De fleste af os vil helst undgå ballade og konflikter, men det er ikke sundt konsekvent at dukke sig, når der er en konflikt under opsejling.

Der er mange mennesker, der går uden om snart sagt alle konflikter, hvis de kan. Det være sig blandt venner, kollegaer eller i deres parforhold. Der er da også mange sandheder i, at man skal ’vælge sine kampe med omhu’.  Men det er ikke altid sundt at dukke sig i konflikter.

Hvis man er konfliktsky, kan man ofte begynde at føle sig overset. For hvem ønsker at tage ubehagelige ting op med nogen, der bare smyger sig udenom, når det begynder at blive ubehageligt? Det kan tære på ens selvværd, og ikke mindst være en kilde til irritation for alle parter, og det i sig selv kan også skabe konflikter, forklarer livstilscoach Christine Otterstad til KK.no.

"Vi mennesker trænger til indimellem til, at stå op for det vi tror på. Vi har brug for at få sagt vores mening, og det er noget, der betyder meget for os. Vi har brug for at hævde os selv. Ikke for andres skyld, men for vores egen," siger Otterstad.

Orker du ikke ballade? Sådan styrer du uden om konflikter. Læs mere på billedbladet.dk

Syv gode råd

Christine Otterstad har nogle helt konkrete råd til, hvordan man bliver bedre til at håndtere konflikter:

  • Opsøg personen, du har en konflikt med personligt. Hvis du skriver et brev, kan det ofte skabe misforståelser. Og det kan grave den eventuelle konflikt endnu dybere.
  • Forklar hvilke følelser jeres uenighed vækker, og hvad det gør ved dig. Så længe du holder dig til, hvad du mener, og hvad du føler, vil modparten ikke føle sig angrebet. Du skal huske at tale ud fra dig selv, og ikke sige ting som ”du er altid så …” eller ”du skal også altid bestemme det hele”. Start i stedet dine sætninger med: ”Jeg føler, at du dirigerer lidt med mig”.
  • Tal med hovedet og ikke med hjertet. Vent til du har sundet dig og genvundet roen, inden du tager konflikter op. Dine følelser vil bare ødelægge det for dig i disse sammenhænge.
  • Husk at spørge, inden du drager konklusioner. Det, du føler og antager, kan være forkert. Husk, at du ikke er inde i andres hoveder.
  • Hold dig til sagen. Lad være med at falde for fristelsen for at drage andre ind i ting, du har irriteret dig over.
  • Snak med den, du har problemet med i stedet for at lave gangsladder. Det fører slet ikke til noget.


Konflikt i familien: Min mor vil ikke kendes ved mig. Læs mere på udeoghjemme.dk

Det er værd at huske, at de fleste konflikter baserer sig på dårlig kommunikation. Tal med dem omkring dig, vær åben, og spørg når der er noget, du undrer dig over. At tolke og gå i opposition får du intet ud af. Vær i stedet handlekraftig i den givne situation, lyder Otterstads råd.

Af Cecilie Wenstrup, NewsDesk, Aller Media

via Listen To News