Landets kommuner fik sidste år skrabet rekordmange penge ind på parkeringsafgifter, beboerlicenser og p-billetter.
Samlet hentede kommunerne knap én milliard kroner - 994.788.475 kroner - fra betalingsparkering og parkeringsafgifter brutto.
Det viser en gennemgang af de kommunale parkeringsindtægter for 2021 lavet af bilisternes forening, FDM.
Beløbet er godt 100 millioner kroner højere end i 2020. Og 26 procent højere end i 2014, lyder det i en pressemeddelelse fra FDM.
- Det er voldsomt mange penge, bilisterne betaler til kommunerne for parkering, siger Dennis Lange, chefkonsulent i FDM, i pressemeddelelsen.
FDM er bekymret for, at kommunernes parkeringsordninger kan være i strid med loven. Det siger chefkonsulenten.
- Lovgivningen siger, at hvis en kommune vil indføre betalingsparkering, så skal det gøres af trafikale årsager. Man skal sætte en betaling, der sigter mod at begrænse antallet af biler.
- Man må ikke gøre det for at få flere penge i kommunekassen, og det er her, vi er bekymrede.
FDM har ikke konkrete eksempler på, at bestemte kommuner har udnyttet mulighederne for parkeringsbetaling på ulovlig vis.
Det er særligt indtægterne fra kommunal betalingsparkering, som er steget.
Tidligere udgjorde de to tredjedele af de samlede p-indtægter. I dag udgør de næsten tre fjerdedele.
26 ud af landets 98 kommuner har i dag betalingsparkering. Herunder også beboerlicenser. Det er flere end tidligere og derfor en af grundene til de stigende p-indtægter, vurderer FDM.
Derudover er zonerne for betalingsparkering blevet udvidet.
Københavns Kommune har langt den største parkeringsindtægt.
I 2021 betalte bilister i København samlet 629 millioner kroner til parkering. Til sammenligning betalte bilister i Aarhus, som er nummer to på listen, lidt under 100 millioner kroner.
Også Frederiksberg, Aalborg og Odense er i toppen af kommuner med størst parkeringsindtægt, som i alle nævnte kommuner har været stigende.
- Det er spøjst, at man har store indtægter fra bilisterne og samtidig vil gøre det besværligt for dem at benytte byerne, siger Dennis Lange.
Han mener, at de mange penge bør gå til investering i nye p-huse, også uden for byerne tæt på offentlig transport.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.