En almindelig lørdag i januar modtog Gladsaxe Kommune 100.000 mails. Kun 1.600 blev sendt videre til medarbejderne. Resten handlede om tilbud om Viagra og penisforlængelser og hørte under kategorien uønskede mails også kaldet spam. De mange uønskede mails har kostet kommunen meget tid, men ifølge it-chefen er man nu ved at få bugt med problemet.
»For halvandet år siden frasorterede vi en fjerdedel som værende spam, for et år siden sorterede vi halvdelen fra, og nu er det kun tre procent, der når igennem vores spam-filtre. Hvor er vi så henne om et år?« spørger Jens Christian Permin, it-chef i Gladsaxe Kommune.
1,8 millioner mails
I hele januar måned modtog Gladsaxe Kommune over 1.8 millioner mails. Heraf røg 97.000 videre til kommunens medarbejdere. Det svarer til, at kun hver 20. mail havde et reelt formål på kommunen. Han deler den uønskede post ind i tre kategorier.Spam, virus og fejlsendinger med spam som den værste synder. De mange spammails indeholder tilbud om alt fra Viagrapiller og penisforlængelser til lån og kandidatgrader.
Men det er ikke kun Gladsaxe Kommune, der har måttet skride ind over for problemerne. I Frederiksberg Kommune modtager man 300.000 mails om ugen. Af dem bliver 88-90 procent betragtet som spam.
Stadigt problem
»En dag for fire-fem år siden blev vi lagt fuldstændig ned af spam. Til sidst var det så slemt, at jeg måtte trække vores netkabel ud af stikket, indtil vi havde styr over situationen igen. I dag betaler vi for en løsning, der holder os godt beskyttet mod både spam- og virusangreb,« fortæller Jan Pedersen, it-chef i Frederiksberg Kommune.
Et spamfilter holder dog ikke alt fra døren, i Frederiksberg Kommune.
»Vi får stadig en del spam, men det er primært fordi, at spamerne stadig bliver dygtigere og dygtigere, og derfor formår de indimellem at bryde igennem vores filter alligevel. Når det sker, giver vi straks beskeden videre, så det kan blive stoppet i en fart,« siger Jan Pedersen.
I dag føler Jan Pedersen, at der er nogenlunde styr over situationen. Kommunen sparer penge, når de ikke skal slette mails.
»Det betyder jo, at medarbejderne ikke skal bruge tid på at læse og slette en hel masse spam. I sidste ende er tid jo som bekendt penge.«