Landets kommuner ansætter i stor stil ledere uden lederuddannelse og sender dem siden hen på skolebænken.
Det billede tegner sig tydeligt i FTF's store lederundersøgelse Lederpejling blandt 900 ledere på både offentlige og private arbejdspladser.
I kommunerne har under en femtedel af lederne en lederuddannelse med sig til det første lederjob.
Derimod har knap 40 procent af lederne i den private sektor en lederuddannelse med i attaché-mappen.
Kommunernes uddannelses-efterslæb med nyudklækkede ledere, skyldes bl.a. at der i kommunerne er særligt mange lederstillinger, hvor lederen kun har relativt få medarbejdere under sig, typisk ledere af daginstitutioner.
Det vurderer Troels Schultz Larsen, fra Institut for Samfund og Globalisering ved RUC, der har bearbejdet undersøgelsens resultater for FTF.
"De små arbejdspladser i kommunerne har længe været der, men i løbet af de seneste 15-20 år er de i takt med New Public Management og decentralisering blevet meget mere selvstyrende end før. Men på de små institutioner har der ikke været den samme tradition for ledelse som kompetence i sig selv, som der længe har været på større enheder både i det offentlige og i det private," siger Troels Schultz Larsen til FTF.
Hos FTF forventer man, at flere og flere nye ledere vil blive udstyret med en lederuddannelse.
"Vi forventer os meget af trepartsaftalen om diplom i ledelse. Det var et hovedkrav fra FTF i forhandlingerne. Aftalen betyder, at alle nye ledere skal have uddannelsen senest tre år efter de er startet, og her er udmøntningen i fuld gang og vi følger det tæt," siger personale- og administrationschef i FTF, Marianne Heide.