Kom i gang med racercyklen uden smerter og slidsår
Bliver du fristet af at se Jakob Fuglsang drøne rundt i de franske bjerge? Det behøver ikke at koste en bondegård at komme i gang. En udmærket begynderracer kan fås for omkring 5000 kroner, oplyser Cyklistforbundet. Anne-Christine Poujoulat/Ritzau Scanpix
Få indstillet cyklen korrekt, og sørg for at strække ud både før og efter, hvis du vil undgå smerter på racercyklen.

Tour de France er i fuld gang, og bliver du fristet til selv at hoppe på racercyklen og indtage de danske landeveje, er der et par ting, du skal have styr på inden.

I hvert fald hvis du ikke er vant til at køre på en racercykel. For det kan være hårdt for både ryg, knæ og bagdel, hvis ikke du griber det rigtigt an.

- Det mest basale råd er at starte stille og roligt, siger Martin Baun, der er fysioterapeut hos Team Danmark og rejser rundt med banelandsholdet i cykling. Han har desuden selv en fortid som cykelrytter på eliteplan.

Du kan med fordel sørge for at træne lidt styrke og smidighed, inden du sætter dig på cyklen for at forberede kroppen.

- Men det vigtigste er, at du får indstillet cyklen rigtigt, siger Martin Baun og peger på tre afgørende punkter: sadlens højde, sadlens hældning og indstilling af styret.

Når du sidder på sadlen og har hælen på pedalen, skal dit ben være næsten udstrakt. Sadlen skal være i vater - altså hverken tippe op eller ned - og styret skal ikke sidde for lavt, hvis du er ny på racercyklen.

- Hvis sadlen er for høj, kan man få ondt i ryggen og knæene, og hvis saddelspidsen peger lidt op, tipper bækkenet i en dårlig position, siger Martin Baun.

I forhold til styret skal du regne med at sidde en del mere oprejst end Tour-rytterne, når du starter din træning. Foroverbøjningen giver en bedre aerodynamik, men det er en stilling, du skal træne din ryg op til at sidde i.

- Det skal føles godt, så styret skal indstilles efter både størrelse og fleksibilitet. Og så kan man altid justere ned løbende, når ryggen vænner sig til det, siger Martin Baun.

Du skal også være klar over, at en racercykelsaddel ikke er behagelig at sidde på i flere timer ad gangen. Så vil du undgå de værste smerter i bagdelen, kan du med fordel investere i et par gode cykelbukser.

- Nogle ender med slidsår og ømhed, siger Kristoffer Dalsgaard, der er fysioterapeut hos FysioDanmark og tidligere Danmarksmester i enkeltstart i masterklassen H40.

- Så når det kommer til cykelbukser, kan det godt betale sig at betale lidt ekstra, råder han.

Se også på din saddel. For racercyklens standardsaddel er ikke nødvendigvis den rette for dig.

- Man skal bruge meget tid på den, så man skal vælge en saddel med en vis komfort, og som passer til en, siger Kristoffer Dalsgaard.

Her skal du prøve dig lidt frem. Både bredden på dit bækken, afstanden mellem dine ben og dine knoglers placering spiller ind.

Når du sidder på cyklen, så sørg for at ændre position, så du udnytter de forskellige muligheder, et racerstyr har. Stil dig også gerne op og træd i pedalerne fra tid til anden.

- Og så er det en rigtig god idé at lave en god udstrækning bagefter, for kroppen bliver stiv af at sidde i en uvant position i længere tid, siger Martin Baun.

/ritzau fokus/

Af Stine Eskildsen, Ritzau Fokus
via Listen To News