Klamme toiletter generer os på jobbet

En ny undersøgelse viser, at hver femte dansker er generet af kollegaens toiletvaner. Tag det alvorligt, råder arbejdsmiljøkonsulent.
Arbejdsmiljøkonsulent anbefaler, at man har en åben dialog om toiletvaner på arbejdspladsen.
Arbejdsmiljøkonsulent anbefaler, at man har en åben dialog om toiletvaner på arbejdspladsen. Foto: Colourbox

Der er ikke trukket ud, kummen er ikke renset og kollegaen har ikke vasket hænder.

Det kan rive i næseborene og gøre ondt i øjnene at se på - toilettet på din arbejdsplads.

En undersøgelse som analysebureauet Wilke har lavet for Newspaq viser, at hver femte dansker har følt sig generet af sin kollegas toiletvaner på jobbet.

Og det kommer bag på arbejdsmiljøkonsulent ved Arbejdsmiljøeksperten Marianne Søby Bøttcher.

- Det overrasker mig lidt, og jeg synes virkelig det er noget, man skal tage alvorligt og få drøftet, siger hun til Newspaq.

Blandt de danskere, der føler sig generet, svarer langt de fleste - 63 procent, at det mest irriterende ved kollegernes toiletvaner er, når de ikke renser toiletkummen efter sig.

Bremsestreger er ikke populære, og Marianne Søby Bøttcher mener, at det kan gå ud over hele arbejdspladsen, hvis de generede personer ikke taler om det.

- Hvad enten vi taler toiletvaner eller alt muligt andet, som generer lidt, så påvirker det stemningen på en arbejdsplads, hvis ikke man tager sig af det, siger hun.

Men det ligger måske ikke lige til højrebenet at starte samtalen om afføring og hygiejne, mens man er i gang med sit arbejde bag computerskærmen eller med en malerpensel i hånden.

Det er et tabu at snakke om, men arbejdsmiljøkonsulenten opfordrer alligevel alle til at gøre det. Hun advarer imod, at man tænker: Aj, det er da også lige meget, det var jo bare en bagatel.

- Det er faktisk lidt af en uvane at tænke sådan, for det er med til at lukke kommunikationen. Hvis man ønsker en arbejdsplads med en åben kommunikation, så er det rigtig godt at tænke: Jeg skal lige have tingene sagt, siger Marianne Søby Bøttcher.

Selvom det kan være angstprovokerende at tage emnet op og fortælle, hvad man tænker, anbefaler hun, at man forbereder sig godt, tager sig selv alvorligt og lægger emnet op til en lille fælles debat.

Det står jo ikke skrevet nogen steder, hvad reglerne er, når det kommer til toiletvaner på jobbet.

Sanne Udsen, konsulent og forfatter til blandt andet "Takt og tone i arbejdslivet", har dog nogle gode råd til, hvordan man bør opfører sig.

- Om toiletvaner siger etiketten ikke andet, end at det er privat. Det betyder, at man lukker døren, og at man efterlader toilettet i mindst lige så pæn stand, som man fandt det, siger Sanne Udsen.

Man skal altså bruge børsten, hvis der sider synlige rester tilbage i kummen. Man skal slå sædet ned igen, hvis man har slået det op. Og særlige vaner såsom at læse, mens man sidder på potten skal blive derhjemme.

Til slut pointerer Sanne Udsen, at det ikke er god etikette at skrive store, formanende skilte på toilettet. Det stiller nemlig personalet i et meget uheldigt lys, da den almindelige antagelse bør være, at man ved, hvordan man bruger et fælles toilet.

faktaboks

Undersøgelsen er gennemført i uge 27 via internet blandt 506 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år. Usikkerheden er på +-3,5 procent på totaler.

Der er blevet spurgt:
- Har du følt dig generet af din kollegaers toiletvaner? Ja: 20,5 %
- Hvad synes du er mest irriterende ved dine kollegers
toiletvaner?
*Når min kollega ikke trækker ud - 5.6%
*Når min kollega ikke renser toiletkummen - 62.6%
*Når min kollega ikke vasker hænder - 18.0%
*Andet - 13.7%

Kilde: Wilke for Newspaq.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.