Julebordet skal bugne af lækkerier og luksus, og derfor køber mange dyrt kildevand på flaske, som skal give den sprøde and, den fede sovs og rødvinen selskab.
Men produktionen af de mange flasker er en vaskeægte klimasynder, og derfor bør man droppe plastikflaskerne og i stedet drikke postevand fra hanen.
"Danskernes forbrug af kildevand giver en alene udledning på over 12.000 tons CO2 om året, og det tal stiger med rekordfart," fremgår det af Klimaministeriets kampagnehjemmeside 1tonmindre.
De kolde fakta har statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) også taget til sig, og han understregede budskabet i sin åbningstale ved klimatopmødet i Bella Center forleden.
"Vi kan forandre os, og vi er nødt til at forandre os. Derfor har vi forsøgt at lave en ny og anderledes konference i Danmark. Vi har ingen vand på flaske - kun rent drikkevand fra hanen," sagde Løkke, mens hele verdens øjne hvilede på Danmark.
Og man bør følge statsministeren i juledagene - for klimaets skyld.
"Der udledes faktisk mere end 200 g CO2 per liter i gennemsnit, hvilket svarer omtrentligt til mængden af udledt CO2 ved 1½ kilometers kørsel i bil," lyder regnestykket på 1tonmindre.dk.
Folkene bag klimakampagnen opfordrer derfor til, at man give mormor, mor eller sin kæreste en fin vandkande, som man kan drikke sit postevand af. Og dermed kan gå langt uden om pallerne med flaskevand i supermarkedet:
"Kanden gør det nemt altid at have frisk, iskoldt vand klar. Og det har store fordele. Dels undgår man at slæbe dyrt og tungt kildevand på flaske hjem fra supermarkedet. Dels er kvaliteten af vandet i vore danske vandhaner faktisk tårnhøj, både smagsmæssigt og sundhedsmæssigt - blandt Europas bedste," lyder rådet.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.