Det er tilsyneladende en rigtig god forretning at fragte sightseeing-hungrende turister rundt i de københavnske kanaler.
En gennemgang af kanalrundfarten Canal Tours regnskaber fra 2013 til 2017 viser, at selskabet hvert år har kunne præsentere et overskud på mellem 12 og 22 mio. kr i løbet af perioden.
Seneste regnskab fra 2017 viser et 18 millioner kroner stort plus på bundlinjen.
Men mens selskabets ledelse kan juble over de mange millioner, har 84 af Canal Tours medarbejdere meldt sig ind i fagforeningen HK og indgivet strejkevarsel i protest mod arbejdsforholdene i firmaet.
De ansatte har tidligere fortalt til Avisen.dk, hvordan de blandt andet bliver tvunget til at tage op til 12 timer lange vagter i den bagende sommersol uden mulighed for pauser.
Derfor kalder Oliver Wollenberg, arbejdsmiljørepræsentant for guiderne i Canal Tours, det også "frækt", når virksomheden år efter år bryster sig af sine flotte resultater.
- Vi guider har altid synes, at det er mærkeligt, at vi år efter år skal høre om det ene millionoverskud efter det andet, når der under ingen omstændigheder er råd til, at vi eksempelvis får et højere overtidstillæg eller tid til at holde en ordentlig pause, siger Oliver Wollenberg til Avisen.dk.
LÆS OGSÅ: Nu står ansatte ved kanalrundfart frem: Chefen får os til at ligne idioter
Burde være råd til et toilet
Ifølge kanalfirmaets guider og billetsælgere stiller Canal Tours hverken omklædningsrum eller toiletter til rådighed til de ansatte.
De er derfor tvunget til at bruge offentlige toiletter eller håbe på, at venligtsindede restauranter i nærheden giver dem lov til at bruge et wc.
Anne-Mette Hjalager, professor ved Center for Innovation, Turisme og Kultur har gennemgået Canal Tours regnskaber for Avisen.dk, og kalder selskabet for "en ekstremt veldrevet virksomhed".
Hun hæfter sig dog samtidig ved, at størstedelen af virksomhedens overskud tilsyneladende bliver ført ud af selskabet og tilbage til selskabet Strömma Danmark A/S, der ejer Canal Tours.
Strömma Danmark A/S er ejet af det svenske selskab Strömma AB, der også ejer en lang række andre turistvirksomheder i Europa.
- Hvis det var fordi, at virksomheden brugte overskuddet til at investere massivt i nye både eller udstyr, ville det være mere forståeligt, at ledelsen holdt på pengene. Men her er der tale om et firma, hvor stort set hele molevitten ryger tilbage til de danske og svenske ejere, siger Anne-Mette Hjalager til Avisen.dk.
- Så hvis det er et par toiletter og et højere tillæg, som de ansatte beder om, burde der så rigeligt være råd til det, tilføjer hun.
Strömma AB's regnskaber viser, at koncernen havde et overskud på mellem 68 og 152 mio. svenske kroner i perioden mellem 2013 og 2017.
Ingen aftale endnu
Ifølge administrerende direktør i Canal Tours, Mads Vestergaard Olesen, er en stor del af overskuddet blevet brugt på at dække tidligere underskud i Strömma-koncernens andre datterselskaber i Danmark.
Mads Vestergaard Olesen vil dog ikke komme ind på, om Canal Tours fremover vil bruge en større del af overskuddet på at imødekomme nogle af de krav, som de utilfredse medarbejdere er kommet med.
- Vi har endnu ikke modtaget et udkast til en aftale fra HK, så det er svært at debattere kravene, før de foreligger. Lige nu er det kun slag i luften, men når der ligger konkrete forslag, så er vi selvfølgelig klar til at diskutere dem, siger Mads Vestergaard Olesen.
Samtidig oplyser direktøren til Avisen.dk, at Canal Tours har startet en række pilotprojekter, der skal gøre deres busser og både mere miljøvenlige, og at de har kostet selskabet et større millionbeløb.
Medarbejderne i Canal Tours mødes onsdag med selskabets ledelse, HK, og Dansk Industri for at drøfte en mulig overenskomst.