De seneste tre måneder er det strømmet ind med medlemmer hos fagforeningen HK, som kræver overenskomst for de ansatte i Canal Tours i håb om at forbedre deres løn- og arbejdsforhold.
Og det er på høje tid, at der gøres noget, lyder det fra flere tidligere ansatte. Specielt pauserne - eller mangel på samme - er et problem:
- På papiret havde vi ti minutters pause mellem turerne, men vi fik samtidig at vide, at vi skulle sige pænt farvel til gæsterne. Med 150 gæster går de ti minutter hurtigt, fortæller 22-årige Ivana Susic. Hun er bachelor i arkitektur og arbejdede for Canal Tours fra marts til oktober 2016.
- Der var ikke ordentlige spisepauser. Der er et sted i Christianshavn Kanal, hvor beboerne har klaget over støj fra bådene. Der måtte vi ikke bruge mikrofonen, så når vi kom til det sted, kunne jeg spise lidt, siger Ivana Susic.
Hun fortæller, at bådførerne var meget søde til at huske guiderne på, at de skulle have lidt chokolade eller lignende, så de ikke gik sukkerkolde.
- Som guide er du på hele tiden. Du skal skifte mellem tre sprog, og være hjælpsom og imødekommende overfor gæsterne. Det er et rigtig fedt job, men det er også virkelig hårdt.
Uhumske toiletter
Canal Tours stiller ikke toiletter til rådighed for deres ansatte. Guiderne er derfor tvunget til at finde andre løsninger - og det var tit et problem, fortæller Ivana Susic:
- Når køen foran de offentlige toiletter i Nyhavn var lang, blev tissepausen nogle gange sprunget under. Alternativet var at komme for sent til næste sejllads - og det var ikke nogen god ide.
Ifølge den tidligere kanal-guide indbød hygiejnen på toiletterne dog heller ikke til at bruge mere tid end højst nødvendigt:
- Det er jo offentlige toiletter, hvis du forstår, hvad jeg mener. Jeg spurgte nogle gange på caféerne, om jeg måtte låne deres, og hvis de var søde sagde personalet ja, fortæller Ivana Susic.
Direktør Mads Vestergaard Olesen fra Canal Tours mener ikke forholdene er som Ivana Susic beskriver dem:
- Den dag jeg sidst tjekkede det, var der 20 minutter mellem ankomst og afgang, siger direktøren.
Men havde de ansatte ikke andre opgaver i det tidsrum?
- Jo, der kan være opgaver, hvor man siger pænt farvel til gæsterne og pænt goddag til det næste hold. Men det er kun en medarbejder, der skal det, og så kan man jo fordele det lidt.
- Når medarbejderne arbejder til efter klokken 19, så køber vi mad til dem, og jeg har aldrig hørt nogen sige nej med den begrundelse, at de ikke havde tid til at spise det, siger Mads Vestergaard Olesen.
Skulle selv finde afløsere
Ivana Susic fortæller også om lange arbejdsdage, som uden varsel kunne blive forlænget:
- Jeg har haft arbejdsdage på 14 timer, selvom min vagtplan sagde noget helt andet. Der kunne sagtens komme ekstra ture eller en leje-tur, hvor et firma eller et selskab havde lejet båden, og hvor jeg så var med for sikkerhedens skyld, siger Ivana Susic.
Hendes karrierre i Canal Tours sluttede, da der opstod uenighed om vagtplanen for august. Ifølge Ivana Susic havde hun i god tid sagt, at hun ikke kunne tage vagter der, da hun var i udlandet.
Hun blev derfor overrasket over, at hendes navn alligevel stod i vagtplanen. Ivana Susic fik så at vide, at det var hendes egen opgave at finde afløsere, hvis hun ikke kunne. Det lykkedes på nær en enkelt vagt.
- Da jeg kom tilbage blev jeg ikke fyret, men næste år lod de være med at ansætte mig, selvom min veninde derinde fortalte at de manglede folk, slutter Ivana Susic.
Onsdag den 1. august mødes ledelsen for Canal Tours med HK for at forhandle videre om indgåelse af en overenskomst.
LÆS MERE: KANALKONFLIKT ESKALERER - NU VIL BUSGUIDER OGSÅ STREJKE