I stedet for at have dårlig samvittighed, når du gør stop ved kaffeautomaten, kan du gribe problemstillingen an på en helt anden måde.
Det fortæller Karina Weidner, som arbejder med stress i konsulenthuset Komplement og skriver blog på Get2business.wordpress.com.
Hun advarer på forhånd om sin metode:
"Jeg rådgiver normalt ingeniører, og de kan godt lide så meget struktur som overhovedet muligt. Andre vil måske få udslet af disse forslag," siger hun og ler.
Pauserne er næsten lige så vigtige som arbejdsopgaverne, forklarer hun.
"Hvis ikke vi husker et par gange om ugen at holde lange pauser med plads til enten sjov eller fordybelse, mister vi gnisten og brænder ud," siger hun.
Karina Weidners metode handler om bruge sit kalenderprograms farvekoder og funktioner for prioritering.
Har du ingen elektronisk kalender, kan du bare bruge tre forskellige farver tusch/kuglepen i din lommekalender.
Karina Weidners tre råd til at prioritere dine arbejdsopgaver såvel som dine pauser:
1. Organisér dine opgaver
Fordel dine arbejdsopgaver i tre kategorier A-, B- og C-opgaver. A-opgaverne er de vigtigste, B-opgaverne mindre vigtige og så fremdeles.
Højreklik på opgaverne og giv dem tre forskellige farver. Rød kan eksempelvis være de vigtigste opgaver, mens mindre tunge opgaver kan farves grønne.
"For mange er det en enorm lettelse at kigge på kalenderen og se, at der kun er to røde opgaver i dag og at resten kan rykkes uden problemer," siger Karina Weidner.
2. Husk pauserne
I den daglige planlægning er det altid pauserne og det kreative rum, som sløjfes, siger konsulenten.
"Fyld et par lange pauser ind i ugens løb. Aftal en times sludrepause med kollegerne i god tid. Der skal ikke være nogen dagsorden. I vil opleve, at I pludselig får luft for en masse energi og ideer, I kan bruge i arbejdet," siger hun.
Karina Weidner siger, at man også skal afsætte i hvert fald én time om ugen til selv at fordybe sig.
Det kan være et projekt på arbejdet, som du gerne ville have mere tid til i hverdagen, men normalt ikke har tid til.
3. Ryk endelig opgaverne
"Reglen i Time Management-systemer som disseher er, at jo mere struktur der er desto bedre," siger stresskonsulenten og fortsætter:
"Men følger man dette system, skal man altså ikke være bange for at rykke aftaler, hvis der kommer vigtigere ting i vejen. Det er hele pointen i farvesystemet, at man let kan rykke de mindre vigtige opgaver."