En opgradering af et it-system hos jobcentrene fik omkring 8.000 personlige planer for borgere på kontanthjælp til at forsvinde ud i den blå luft.
Der var tale om de såkaldte sygeopfølgningsplaner, og uvisheden om de kom tilbage, samt det ekstra arbejde med registrering var totalt uoverskuelig, ifølge Teddy Rasmussen, afdelingsleder for Jobcentret på Musvågevej i København.
"Det er ressourcespild ud over alle grænser. Samtalerne med borgerne blev omkring 20 procent længere, fordi vi skulle spørge dem, hvad vi havde aftalt. Meget uprofessionelt," siger Teddy Rasmussen.
Planerne vendte dog tilbage knap en måned senere, men overarbejdet var en realitet, og borgerne kan have snydt sig til kontanthjælp.
"Der kan være borgere, som har fået kontanthjælp uden at være berettiget til det, fordi vi var tvunget til at tage deres ord for gode vare. Vi kunne ikke se, om borgerne havde gjort, som der stod i planerne," fortæller Teddy.
Men også kommunernes rettidighed har været på prøve under it-kaosset.
Brød kommunerne loven?
It-virksomheden KMD laver programmet og sælger det til kommunerne, og flere ansatte på jobcentre, som Avisen.dk har været i kontakt med, bebrejder KMD, at it-kokset har gjort det meget svært at følge loven, fordi de ikke har kunnet kontrollere, om borgerne overholder aftaler.
Charlotte Grøn-Jensen, der er ansvarlig produktchef hos KMD, anerkender besværet for kommunerne. Men hun mener ikke, at loven er brudt.
"Det har været besværligt, det vil jeg godt anerkende og beklage, men jeg mener ikke, der er noget rettidigt forkert i sagsbehandlingen på grund af fejlen," siger Charlotte Grøn-Jensen.
Hun forklarer, at fejlen skyldes et meget presset forløb under udviklingen af programmet, som de startede inden lovgivningen lå fast.
"Det har været et presset og meget komplekst udviklingsforløb, og vi lavede dele af programmet, før der lå færdige bekendtgørelser," fortæller Charlotte.
Lovligt, men forståeligt
Formanden for dansk socialrådgiverforening, Bettina Post, forstår kommunernes irritation, men mener, at det har været muligt at overholde loven.
"Det kan godt lade sig gøre at overholde loven. Men det det er en kæmpe opgave, fordi man så skal ned i hver enkelt sag og kontrollere. Jeg synes, det er helt rimeligt, at kommunerne lægger ansvaret hos dem, som har solgt dem et it-system, der har svigtet," siger Bettina Post.
- Sygeopfølgningsplaner er omdrejningspunktet for at få borgere på kontanthjælp - med fysiske problemer - i arbejde.
- Den fungerer som en kontrakt, og i planen står, hvilke aftaler, der er lavet med borgerne.
- Det gælder blandt andet aftaler om at møde i aktivering eller indhente oplysninger om sygdom.
- Hvis borgerne ikke overholder aftalerne, så smækker kontanthjælps-kassen i.