Stewardesserne og stewarderne i SAS har i øjeblikket et sygefravær, der ligger 30 til 40 procent højere end en normal vintermåned.
Det daglige antal sygemeldinger ligger i nærheden af 140 ud af de 1.600 kabineansatte under fagforeningen CAU.
Og sygefraværet er steget kraftigt, selvom de nye barske krav om mere arbejde for færre penge først træder i kraft efter nytår.
- Det er ikke pjæk. Vi er i en branche, hvor vi står i meget træk og kulde og er ekstra modtagelige over for sygdomme fra passagerne. Men jeg tror også, at folk er lidt psykisk nede, efter alt det, der er sket, siger formanden for de kabineansatte i CAU Helge Thuesen til Newspaq.
Han henviser til SAS-ledelsens voldsomme spareplan på 2,6 milliarder kroner, der endte med, at de kabineansatte måtte acceptere arbejdsuger på op til 47,5 times arbejde. Dertil måtte de aflevere en månedsløn og acceptere arbejdsdage på op til 13 timer.
Og Helge Thuesen vil ikke være overrasket, hvis sygefraværet stiger, når den nye aftale træder i kraft 1. januar.
De kabineansatte, der er på arbejde i øjeblikket, bliver også slidt af at løbe dobbelt så stærkt for at kompensere for det høje sygefravær.
- Man kan godt forestille sig, at sygefraværet stiger, for arbejdspresset bliver hårdere. Vi får længere dage og forløb. Det kan man holde til i et vist stykke tid, og så går du ned. Det er hårdt fysisk arbejde at være stewardesse i dag. Du sidder ikke bare ned, du er i gang hele tiden, siger han.
Den nye aftale med arbejdsgiveren har også betydet, at de kabineansatte hellere vil forebygge længere sygemeldinger end at gå på arbejde med snotnæser og utilpashed.
- Folk går på arbejde, hvis de er raske. Men man tænker nok over det, hvis det er ved at udvikle sig til noget længerevarende. Grænserne for hvor mange sygedage, man må have, er også blevet ændret, så folk tænker måske mere på at tage en kort sygeperiode, hvis det forhindre en længere periode, siger Helge Thuesen.