Generationsskifte: SAS mangler 800 piloter

Halvdelen af piloterne i SAS nærmer sig aldersgrænsen. Det skaber håb i en branche, hvor unge piloter i mange år er brændt inde med dyre selvfinansierede uddannelser.
Sædet her til højre kan blive dit. SAS har ikke ansat piloter siden 2001, men halvdelen af styrken når aldersgrænsen inden for fem til syv år.
Sædet her til højre kan blive dit. SAS har ikke ansat piloter siden 2001, men halvdelen af styrken når aldersgrænsen inden for fem til syv år. Foto: Polfoto/Jacob Erbahn

Slæber du dig gennem tilværelsen med en sprællende pilot i maven? Eller er du en af dem, som har finansieret en dyr pilotuddannelse af egen lomme, og nu kører taxa i en søvnig provinsby, fordi det er umuligt at få job?

Så fat mod. Flyselskabet SAS står foran et generationsskifte i cockpittet.

Inden for de næste fem til syv år når op imod halvdelen af SAS-flådens piloter aldersgrænsen på 60 år.

Det betyder, at flyselskabet skal bruge 700-800 nye piloter.

"Er du ved at være færdig med en uddannelse som pilot, eller overvejer du at begynde, er der god grund til optimisme," siger Lars Bjørking, der er formand for Dansk Pilot Forening.

10 års ansættelsesstop

Luften i det skandinaviske flyselskab har ellers stået stille i rigtig mange år.

Siden 2001 har flyselskabet haft ansættelsesstop for piloter - til stor frustration for mange nyuddannede piloter, der er brændt inde med dyre selvfinansierede uddannelser.

SAS har i mange år kæmpet med økonomien. I 2008 foretog selskabet en voldsom sparemanøvre, som kostede mange piloter jobbet.

I takt med, at SAS har åbnet nye ruter, er en del blevet genansat, men først for nylig er der åbnet op for piloter uden en fortid i SAS.

Ifølge Dansk Pilot Forening vil den snarlige pensionsbølge for alvor gøre plads i cockpittet.

"Det har været 10 lange år, men på nuværende tidspunkt vil jeg sige, at det er et spørgsmål om at holde ud lidt endnu," siger Lars Bjørking.

SAS bekræfter, at en del af selskabets piloter vil nå pensionsalderen inden for de kommende år.

Ingen jobgaranti fra SAS

Pressechef Trine Kromann-Mikkelsen vil dog ikke udstede jobgaranti til en hær af unge piloter.

"Man kan da godt forstille sig, at det vil åbne for ansættelser. Men behovet kommer naturligvis an på, hvordan SAS ser ud, når den tid kommer," siger hun.

Piloternes formand mener dog ikke, at der er nogen vej uden om at erstatte gråhårede piloter med yngre i forholdet én til én.

"Vi flyver i forvejen på grænserne af, hvad myndighederne tillader, så der er ingen vej uden om nyansættelser," sige Lars Bjørking.

Piloternes pension
  • På grund af høje sikkerhedskrav har piloter en tidligere pensionsalder end i de fleste andre jobs.
  • For piloter i SAS gælder følgende aldersgrænser:
  • 57 år: Mulighed for at stoppe og trække sig tidligt tilbage.
  • 60 år: Den officielle pensionalder. Piloter kan vælge at fortsætte, men må ikke flyve uden en kollega under 60 år.
  • 65 år: Tvungen pension.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.