Jyderne kan ånde lettet op, når de drøner ud af landevejen, for regeringen arbejder på at hæve fartgrænsen på udvalgte strækninger.
"Gennemsnitsfarten er ofte mellem 90 og 100 km/t, og folk har ofte svært ved at forstå, at de kun må køre 80 km/t. Så vi mener, at tiden er inde til at prøve at sætte hastigheden op på udvalgte strækninger, " siger Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører fra Venstre, til Newspaq.
Venstre mener, at ved at hæve fartgrænsen kan man imødekomme nogle af de trafikanter, der kører for hurtigt i forvejen.
"For at få en højere samklang mellem folks oplevelse af sikkerheden og fartgrænsen, mener vi, at tiden er inde til at afprøve, om man på nogle forsøgsstrækninger kan køre 90 km/t. Det er vi i Venstre overbevist om er en rigtig god ide. Det vil styrke trafikmoralen, og jeg er overbevist om, at det også vil styrke trafiksikkerheden i sidste ende," siger Kristian Pihl Lorentzen.
I SF deler de ikke samme begejstring over højere hastigheder på landevejene.
"Grundlæggende ved vi jo, at fart dræber. Jeg synes, at regeringen skal have meget gode argumenter for at hæve fartgrænserne, for vestjyderne har lige så meget ret til at leve i sikker trafik som alle andre," siger trafikordfører for SF, Anne Baastrup, til Newspaq.
SF opfordrer til, at regeringen sikrer, at folk ikke trykker speederen endnu mere i bund.
"Det er meget vigtigt, at man får digital hastighedsmåling. Det vil jeg kraftigt opfordre regeringen til, så man ikke får hastigheden yderligere i vejret. Fart dræber, det siger al erfaring, så jeg er meget kritisk over for forslaget," siger Anne Baastrup til Newspaq.
Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at regeringen sikrer, at der investeres kraftigt i at gøre de udvalgte strækninger så sikre som muligt, hvis farten skal op.
"Landevejene er det farligste i Danmark. To ud af tre trafikdrab sker på landevejene. Vi er åbne for, at man laver forsøg med trafikhastigheden på enkelte landevejstrækninger, men det kræver, at man bruger pengene på at gøre disse veje så sikre som muligt," siger direktør for Rådet for Sikker Trafik, Anders Rosbo, til Newspaq.
Rådet for Sikker Trafik mener, at det er for etbenet, hvis regeringen kun vil sætte farten op.
"Man skal også kigge på, hvor man kan sætte farten ned. For eksempel er der landeveje, hvor man kunne sætte hastigheden ned," siger Anders Rondo.