Jernbaneformand: Nu må vanviddet stoppe

Stramme køreplaner presser lokomotivførerne, så de kører forbi stopsignalerne. Jernbaneforbundet forudser ulykker, hvis der ikke gribes ind.
Lokomotivførerne bliver presset til yderste i dagligdagen. Stramme køreplaner, arbejdsplanlægning og politisk pres er nogle af årsagerne.
Lokomotivførerne bliver presset til yderste i dagligdagen. Stramme køreplaner, arbejdsplanlægning og politisk pres er nogle af årsagerne. Foto: Søren Møller Jensen /Newspaq

Hvis der ikke bliver grebet ind nu, så ender det galt. Så klar er beskeden fra formanden for Dansk Jernbaneforbunds formand, Ulrik Salmonsen.

Hans melding kommer efter, det er kommet frem, at danske lokomotivførere mere end én gang dagligt kører over for stopsignaler.

Der er ifølge formanden flere årsager til, at lokomotivførerne kører forbi stoplysene. Et af problemerne er, at køreplanerne bliver stadigt strammere og er urealistiske at overholde. Det presser lokomotivførerne til det yderste.

"Det er jo skrivebordsgeneraler, der sidder og laver køreplaner. De har jo aldrig været ude og prøve det her i virkeligheden," siger Ulrik Salmonsen til Newspaq.

Områdechef i Banedanmark Klaus Berman afviser over for Newspaq, at køreplanerne skulle være særligt pressede.

"Køreplanerne i Danmark, synes jeg ikke, er pressede. I alle vores planer er der lagt mellem otte og ti procent ekstra ind, så der er mulighed for at hente en lille smule af de forsinkelser, der er," siger han.

Ulrik Salmonsen peger på, at køreplanerne ikke er ene om at presse lokomotivførerne. Den store fokus på tog til tiden fra politikere og pendlere er også med til at øge presset. Er lokomotivførerne blot få minutter forsinkede, bliver de desuden ringet op fra flere forskellige instanser, der vil have en forklaring på forsinkelsen - også selvom lokomotivførerne faktisk ikke må tale i mobil under kørslen.

"Man skal forklare fire forskellige instanser, hvorfor man er forsinket. Hvis det ikke er et stressmoment samtidig med, at man ligger og kører op til 180 kilometer i timen, så ved jeg ikke, hvad der er et stressmoment," konstaterer Ulrik Salmonsen.

Desuden peger han på, at lokomotivførerne er stærkt pressede på arbejdsplanlægningen. Den såkaldte 11-timers regel bliver udnyttet til det yderste. Endelig har Dansk Jernbaneforbund i mange år kæmpet for at få skiftet stoplyset ud på flere strækninger, hvor det er to hvide lamper, der lyser for stop i stedet for et rødt lys. Her er det svært for lokomotivførerne at skelne det lys fra lyset på perronen.

"Nu må det her vanvid med at presse lokomotivførerne stoppe, og så må vi se, om vi ikke kan få minimeret antallet af forbikørsler, og det tror jeg, vi kan," siger Ulrik Salmonsen.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) siger til Newspaq, at han er meget optaget at sikre, at der ikke sker overtrædelser, fordi medarbejderne føler sig pressede. Han har bedt Banedanmark om en redegørelse i sagen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.