Det blev til sene natteforhandlinger, før Dansk Jernbaneforbund og Kommunernes Landsforening (KL) nåede til enighed om nye arbejdstidstidsregler for lokomotivførerne på landets lokalbaner.
Med den nye overenskomst på plads er den varslede konflikt, der truede med at lamme togtrafikken fra midnat søndag på en række baner i Nordjylland, på Sjælland, Lolland og Falster dermed afværget.
Formanden for Dansk Jernbaneforbund, Henrik Horup, siger til Avisen.dk, at han er 'rigtig godt tilfreds' med resultatet, ikke mindst de nye pauseregler, som han nu anbefaler sine medlemmer at stemme ja til.
Det nye forlig betyder, at pauser ikke længere kan placeres i starten eller i slutningen af en vagt, som lokomotivførerne var utilfredse med.
- Vi har sikret, at hovedpausen ikke kan lægges, lige når lokomotivførerne er mødt ind eller lige før, at de går hjem. Vi har også sikret, at man kan nå at komme væk fra sin arbejdsplads i pausen, at der er tid til at komme over i kaffestuen, og efterfølgende komme frisk og veludhvilet tilbage til jobbet, siger Henrik Horup.
Der er aftalt pauser med en samlet varighed på 45 minutter. Formålet med pausen - at der skal være tid og mulighed for at hvile - 'skal tilgodeses,' fremgår det af aftalen. Hvis pauserne er delt op, skal skal en af pauserne været på mindst 20 minutter. Som noget nyt skal tillidsrepræsentanter inddrages i arbejdet med at placere pauserne i vagtplanen.
Ændringerne i overenskomsten betegnes ifølge KL som omkostningsneutrale præciseringer.
- Arbejdsgiverne får nogle glade medarbejdere til gengæld, og de undgår konflikt. Det skaber ro på arbejdspladsen, siger Henrik Horup.
I første omgang endte afstemningen blandt Jernbaneforbundets medlemmer på lokalbanerne med et markant nej-flertal på 85 procent. Det var det eneste område i den offentlige sektor, hvor den nye overenskomst ikke blev vedtaget. Ifølge Jernbaneforbundet mente arbejdsgiverene i første omgang, at det ville blive for dyrt at ændre pause-reglerne.
Med den truende konflikt i kalenderen, blev forhandlingerne genoptaget torsdag.
- Jeg var nødt til at sætte tommeskruerne på, da det begyndte at blive nat. Jeg sagde, enten så kommer vi i gang med det her, eller også så bliver vi nødt til at stoppe, og så går vi ud og siger, at der bliver konflikt. Vi kan ikke blive ved med at sige nej til hinanden. Så holdt vi en pause, og så var arbejdsgiverne interesserede i at få snakket om det her, siger Henrik Horup.
Den nye overenskomst bliver nu sendt til afstemning blandt 342 medlemmer af Jernbaneforbundet med job ved lokalbanerne. Afstemningen skal være afsluttet den 25. juni. Skulle resultatet - trods forbundstoppens anbefaling om at stemme ja - blive nedstemt, kan en konflikt træde i kraft den 30. juni.
- Vi har arbejdet med arbejdstidreglerne i rigtig mange år. Det har være helt lukket land for os, men med denne aftale er der altså åbnet. Det skal medlemmerne være rigtig glade for, siger Henrik Horup.
Læs Avisen.dk’s dækning af OK18