De ansatte på landets lokalbaner får forbedret deres pausevilkår.
Det står klart, efter at KL og Dansk Jernbaneforbund fredag morgen har indgået et forlig om overenskomst, der nu skal til urafstemning.
Den helt store knast i forhandlingerne har været rammerne for de ansattes pauser. Tidligere har lokomotivførerne på lokalbanerne oplevet, at deres pauser enten blev placeret, lige når de var mødt ind på vagt, eller lige før de havde fri. Det var lokomotivførerene utilfredse med, da de dermed ikke havde mulighed for at få det nødvendige hvil i løbet af arbejdsdagen.
KL oplyser til Avisen.dk, at det i den nye aftale nu hedder, at formålet med pausen skal tilgodeses, og at pausen ikke kan placeres i starten eller i slutningen af en tjeneste. Og at hvis pausen er delt op, så skal en af pauserne være på mindst 20 minutter.
Der er tale om en præcisering af de eksisterende regler, som ventes at være omkostningsneutrale. De nye regler skal være implementeret ved udgangen af 2019. Parterne går nu stille og roligt i gang med dette arbejde under hensyntagen til, at de nye regler skal passe sammen med egne og øvrige køreplaner.
En stor jernbanekonflikt truede fra 11. juni, efter at Dansk Jernbaneforbunds medlemmer afviste en tidligere overenskomst med kommunerne.
- Jeg er meget tilfreds med, at vi nu har indgået en balanceret aftale med Dansk Jernbaneforbund om ny overenskomst for lokalbanernes ansatte.
- Vi mener, at den nye aftale fortsat sikrer fornuftige rammer for, at lokalbanerne kan indrette den lokale transport efter passagerernes behov, samt for vores ansatte, skriver Peter Hvilshøj, administrerende direktør for Nordjyske Jernbaner, i en pressemeddelelse.
Den nye aftale indebærer også generelle lønstigninger og en forbedring af pensionsforbedringer.
Dansk Jernbaneforbunds 340 medlemmer har nu til 25. juni, til at stemme om den nye aftale.