I 1994 røg den århusianske gøgler Jacob Haugaard ind i Folketinget via medvind på cykelstien. Og eftersom Haugaard er den eneste løsgænger i nyere tid, fik han faktisk sit kontrafej malet på lærred og hængt op i en fjern afkrog af Christiansborg. En trappeafsats på vej ind på Ridebanebygningen.
Men nu er han væk. Fra sin væg. Og det forundrer ifølge Jyllands-Posten gøgleren selv. For Haugaard mener, at hans tid på tinge faktisk varslede noget om den tid, vi lever i.
"Jeg indvarslede noget i 1994, som vi i dag ser i helt ekstrem grad. Jeg var ren form - og blev valgt. Det var heldigt, at det var mig og ikke Hitler. Jeg beviste noget, som virkeligt er et problem. Vi er nødt til at tage vare på vores demokrati,« siger Jacob Haugaard til Jyllands-Posten.
Jacob Haugaard mener faktisk, at han fluks skulle tilbage på væggen igen. Med en ganske simpel forklaring.
"Jeg burde have en plads. Jeg hang der jo som skræk og advarsel for alle: "Hvis I ikke tager politik alvorligt, så får I sådan nogle som mig," fastslår Haugaard over for avisen.
Hvor Jacob Haugaards portræt er endt, står hen i det uvisse. Og hvorvidt han kommer igen er også et uafklaret spørgsmål, selvom portrættet af Haugaard faktisk altid har været et utroligt fast fikspunkt på alle rundvisninger i det danske parlament.
På et møde i Folketingets Rådgivende Kunstudvalg skal det nu diskuteres, hvad man skal gøre af Haugaard-maleriet. Og indtil da vil chefkonsulent og sekretær for udvalget, Jens Christian Jacobsen, ifølge avisen ikke udtale sig om sagen.
Kilde: Jyllands-Posten