38 fejl og driftsforstyrrelser på fire måneder på IT på Jobcentrene. Heraf 19 alene i november. Den 21. november udsendte Arbejdsmarkedsstyrelsen tre fejlmeddelelser på én dag.
Det viser en optælling af fejlmeddelelser foretaget af Avisen.dk. Oveni kommer et ukendt antal fejl i kommunernes egne IT-systemer.
Mens Jobcentrene skal levere en toppræstation med akut-pakker og ledighed, så kokser IT-systemerne på beskæftigelsesområdet. Det rammer både ledige og de tusinder af ansatte på jobcentrene.
”Systemet er ustabilt og skal kunne for meget. Problemerne giver stor frustration, og genererer merarbejde for medarbejderne, og borgerne risikerer ikke at få, hvad de har krav på,” siger Jan Bolvig.
Han er næstformand i HK/Kommunals beskæftigelsesudvalg og fællestillidsrepræsentant i Københavns Kommune og repræsenterer de omkring 1100 ansatte på jobcentrene i København.
De gule sedler hober sig op
Fejlene gælder alt fra, at systemerne kører langsomt eller helt er nede, til borgere der ved en fejl bliver afmeldt på grund af en systemopdatering, eller får forkerte beskeder.
Det er både systemerne hos kommunerne og Arbejdsmarkedsstyrelsen, der fejler.
"Efter sidste nedbrud var jeg inde hos en kollega, og hendes skrivebord flød med gule sedler med cpr-numre, der skulle tjekkes op på, når systemet kom op og køre igen,” siger Jan Bolvig.
Beskæftigelsesområdet har tidligere været ramt af Amanda-skandalen, der kostede op mod en 700 millioner kroner, inden it-systemet blev endeligt blev droppet i 2008.
”De fleste medarbejdere på jobcentrene har stor erfaring med at arbejde i IT-systemer, der ikke virker fra tiden med Amanda, så de klarer meget,” siger Jan Bolvig.
Borgere i klemme
Når systemerne er nede, må sagsbehandlerne ringe rundt for at sikre, at de ledige bliver tilmeldt kurser eller andre forløb, fordi det ikke kan registreres i systemet. Hvis de ikke ringer, når de ledige ikke med på kurserne.
Fejlene giver også direkte problemer for borgerne. For nyligt har dagpengemodtagere ikke kunnet melde sig syge eller raske igen.
”Når it-systemet så kan se, at nogen har været syge længe, så begynder det at tænke i sanktioner overfor den ledige. Så skal vi til at regne baglæns, og komme i tanke om, at systemet faktisk var nede, så det godt kan passe, at borgeren havde raskmeldt sig dengang,” siger han.
I Københavns Kommune, hvor Jan Bolvig arbejder, bruger man primært i IT-systemet Opera fra KMD, og det skaber yderligere store problemer. I sidste uge har det været ud af drift i dagevis.
I Århus har kommunen valgt et system fra den anden leverandør, Medialogic Workbase, men de 540 ansatte i jobcentret i Århus har også IT-problemer, fordi systemet går ned, kører langsomt eller 'falder ud'.
”Vi snakker jævnligt om det mellem kollegerne. Det er vores redskab, og vi kan ikke arbejde så hurtigt, når det ikke fungerer,” siger Sven Andersen, der er jobkonsulent og tillidsmand i jobcenteret.
Opdateringer lammer arbejdet
Frygten for ’releases’ fra Arbejdsmarkedsstyrelsen er de enige om. Det er opdateringer, der køres fra Arbejdsmarkedsstyrelsen i en weekend cirka hver anden måned og implementerer lovændringer og nye funktioner.
”Når der kommer besked om, at der er releases på vej, taler alle om, at så kan de ikke arbejde mandag og tirsdag,” siger Jan Bolvig.
Han peger på, at Arbejdsmarkedsstyrelsen hele tiden vil have mere ind i IT-området, for at kunne dokumentere og trække endnu flere data til det politiske system.
Problemerne med opdateringerne er ifølge Jan Bolvig, at "ingen sætter sig ned og tester det godt nok i gennem", inden de ruller opdateringerne ud. Men at Arbejdsmarkedsstyrelsen i det mindste altid erkender og undskylder fejlene.
”Men det hjælper hverken de ledige eller medarbejderne," siger Jan Bolvig.
Han mener, at man med det nye system må sige, man skal forvente fejl og så skal det regnes ind i arbejdstilrettelæggelsen. Eller også må det ordnes.
Birte Iversen, kontorchef i Kontoret for Digital Arbejdsmarkedsservice i Arbejdsmarkedsstyrelsen svarer i en mail til Avisen.dk, at de 37 fejl ikke alle har haft betydning for sagsbehandlernes arbejde.
Men at der i november har været ”klart flere fejl og driftsforstyrrelser end normalt”, som følge af en release den 9.-10. november, ”som efterfølgende viste sig at give en række it-problemer for sagsbehandlerne.
Hun mener, at alle releases gennemgår et omfattende testforløb i samarbejde med kommunernes it-leverandører, men at man hele tiden arbejder på forbedre test-setuppet.
De mange ændringer i systemet forklarer hun med, at borgene skal kunne ordne flere og flere ting via selvbetjening på nettet. Samtidig er beskæftigelsesområdet kendetegnet ved relativt hyppige lovændringer, der ofte afføder behov for it-ændringer.
Arbejdsmarkedsstyrelsen er kendt for IT-systemet Amanda, der efter år med store problemer blev lukket ned i 2008 efter at have kostet op mod en milliard.
Amanda har blandt andet lagt navn til "Årets Amanda", der uddeles af seerne i tv-programmet So Ein Ding til året tech-fadæse