Job er noget man finder, mens man tjekker statusopdateringer på nettet.
Søgningen efter et nyt job er i høj grad rykket over på det sociale netværk Linked-in, der sidste år rundede en million brugere i Danmark.
76 procent af os kender Linked-in, mens 57 procent af os bruger det. Det viser en meningsmåling foretaget af Wilke, for Avisen.dk.
Men kendskabet og brugen af tjenesten vil stige i fremtiden, vurderer Bodil Damkjær, der er Linked-in konsulent i virksomheden Plingyou:
"I starten var det topcheferne og ingeniørerne, der kom på Linked-in, men nu er siden kommet i en dansk version, så der begynder også at ske en markant stigning i antallet af sygeplejersker, håndværkere og servicemedarbejdere."
Ifølge Bodil Damkjær kan Linkedin ofte være et afgørende værktøj for at finde et job. Og noget tyder på, at hun har ret.
En undersøgelse fra det private jobfirma Ballisager viser, at brugen af LinkedIn i ansættelsesprocesser er steget fra tre til ti procent fra 2011 til 2012, og ifølge Bodil Damkjær, vil tallet fortsætte med at stige.
Det er ikke kun i den direkte jobsøgning mellem virksomheder og jobsøgende, at tjenesten er populær. Også rekrutteringsfirmaer bruger i stigende grad tjenesten.
"Linked-in er et af vores stærkeste værkstøjer. I 80 procent af de opgaver jeg løser, bruger jeg det. Så vi opfordrer i høj grad folk til at oprette og vedligeholde en profil," siger Dorthe Bonnicksen, der er rektrutteringsleder i rekrutteringsfirmaet Temp-team.
Jobportalerne er pressede
Netop rekrutteringsfirmaerne dropper nu i høj grad jobdatabasernes cv-registre, og vælger i stedet at finde kandidater gennem Linked-in.
Hos Jobindex, Danmarks største jobdatase, regner man på længere sigt med at Linked-in bliver den absolut største konkurrent.
Derfor forsøger man sig nu med nogle anderledes initiaver, for at holde fast i markedsandelene, fortæller administrerende direktør i Jobindex, Kaare Danielsen.
"Ser man på USA, er det primært de faglige netværk, der kan konkurrere med den populære tjeneste. Derfor har vi med vores blad, Computerworld, lavet et direkte modsvar til Linkedin. Så i modsætning til det sociale medie, har vi noget interessant indhold at kunne præsentere, som er lavet af journalister."
Han fastholder dog at Jobindex ikke er truet af tjenesten:
"Jeg tror, der er behov for både os og Linkedin. Nogle har fået job via deres netværk, og nogle har fået det via annoncering. Og det har altid eksisteret side om side. Og det tror jeg, det vil blive ved med at gøre."
De gamle dage er fremtiden
Men der er grund til bekymring for jobdataserne, vurderer Bodil Damkjær. For tiderne skifter, og det samme gør måden at finde jobs på.
Linked-in's fremgang markerer ifølge Bodil Damkjær en tilbagevenden til 'gamle dages jobsøgning'.
Før i tiden var jobannoncerne noget, man tilfældigvis kunne falde over i onsdags- eller søndagsavisen.
Da jobportalerne overtog, blev jobbet noget, man skulle lede målrettet efter på nettet, og ofte kun når man var ledig.
Men nu popper jobopslag op, mens man læser andres statusopdateringer eller skriver med kollegaen. Og det er igen blevet nemmere at "falde over" drømmejobbet.