De 98 nye toldere får travlt. Rigtigt travlt. I hvert fald hvis de skal holde styr på alle de steder, man kan komme ind i landet. Hvis de ellers kan få et at vide.
For hverken Justitsministeriet, Skatteministeriet, Skat, Rigspolitiet eller Vejdirektoratet er i stand til at oplyse, hvor mange indgange der er til Danmark.
"Jeg må sige, det overrasker mig lidt, at ingen myndigheder har det overblik," lyder det fra Dansk Folkepartis næstformand og retsordfører, Peter Skaarup.
En optælling baseret på tal fra interesseorganisationer, wikipedia og andre internetdatabaser samt et nidkært studium af landkort viser følgende:
Danmark har 66 erhvervshavne, 20 grænseovergange i Jylland mellem Danmark og Tyskland, 50 danske lufthavne og flyvepladser samt 14 helikopterlandingspladser på diverse boreplatforme, en Øresundsbro og en helikopterlandingsplads på toppen af Rigshospitalet. Herudover kommer et utal af lystbådehavne samt 7.314 km kystlinje.
I Sønderjylland holder Vejdirektoratet blot regnskab med trafikken på syv af de 20 færdselsårer, der krydser landets grænse til Tyskland.
"Vi har valgt de syv hovedfærdselsårer, hvor langt størstedelen af trafikken er," oplyser Vejdirektoratets pressechef, Martin Østergaard-Nielsen.
Sidste år kørte der 9.038.016 køretøjer ind i Danmark via de syv grænseovergange. Vejdirektoratet har dog ingen anelse om, hvor mange der kørte ind i Danmark via de resterende 13.
"Som sagt er det de store færdselsårer, vi koncentrerer os om. Og nu kan man diskutere, hvad der er en vej, og hvad der ikke er en vej. Det er ikke vores vurdering, at alle de 13 andre er veje; en stor del af dem er stier eller andet. Vi ser det som meget begrænset trafik," siger Martin Østergaard-Nielsen.
Den danske skatteminister mener, hans medarbejdere sagtens kan klare kontrollen uden at have den totale viden om, hvor mange indgange der er til Danmark.
"Det er muligt, at der ikke findes en samlet opgørelse, men de toldmedarbejdere, der arbejder ved den dansk-tyske grænse kender området særdeles godt. Og derfor ved de også, hvor det er, der er en trafik, man skal kigge nærmere på," mener skatteminister Peter Christensen (V).
Hos Skat går man ikke efter at kontrollere hver en lille kringelkrog, der fører ind i Danmark.
"Det er klart, at det kan virke fuldstændig uoverskueligt at skulle kontrollere alle de mange indgange, der er til Danmark. Men vi bruger vores ressourcer til at foretage risikovurderinger, så vi slår til der, hvor vi mener, det er bedst," siger direktør i Skat København og chef for hele toldkontrollen, Erling Andersen.
Han erkender dog også samtidig, at der trods 98 nye toldere fortsat vil svømme ufortoldede fisk forbi nettet.
"Selvfølgelig kan vi ikke fange alle, og de mest udspekulerede, der har ressourcer nok til at leje fly eller både, vil stadigvæk have gode chancer for at komme ind i Danmark," lyder fra Erling Andersen.
Med de 98 nye toldere når Danmark op på at have i alt 280 toldmedarbejdere til at tjekke det, Skat kalder den illegale varetransport.