Lastbiler og cyklister er blevet bedre til at holde øje med hinanden i vejkrydsene, for der er ikke registreret en eneste højresvingsulykke med døden til følge siden september sidste år.
Det viser nye tal fra Rådet for Større Færdselssikkerhed.
"Flere vejmyndigheder har kigget på deres kryds og lavet tilbagetrukne stoplinjer. Det betyder, at lastbiler og almindelige biler stopper fem meter før krydset, og så kommer cyklisterne foran og bliver synlige for alle. Samtidig har de et forspring, når det bliver grønt, og det er alt sammen en væsentlig del af forklaringen," siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef hos Rådet for Større Færdselssikkerhed, til Newspaq.
Han giver en del af æren for den nedadgående kurve til kampagner og understreger i øvrigt, at Rådet for Større Færdselssikkerhed fortsat vil holde fokus på problemet, skriver folketidende.dk.
Også den massive mediedækning af problemet kan være med til at forklare den nye udvikling, fordi folk er blevet mere opmærksomme i trafikken.
"Samtidigt har kommunerne ændret mange vejkryds, så cyklister og chauffører bedre kan se hinanden," udtaler Sven Krarup Nielsen, formand i Havarikommissionen for Vejtrafikulykker i en skriftlig kommentar.
Sidste år, indtil september, døde 12 cyklister i forbindelse med højresvingsulykker.