Ina meldte fra til møde - blev alligevel trukket 10.400 kroner i ydelse
Kvinden på fotoet har intet med historien at gøre. Foto: Scanpix/Iris
Kommunen vil ikke gå ind i den enkelte sag.

Ina Wind Paulsen fik sig noget af en overraskelse, da hun læste brevet fra Tønder Kommune, der dukkede op i postkassen i midten af juni måned. Der stod, at hun blev trukket 10.400 kroner i uddannelseshjælp, fordi hun ikke var mødt op til et møde med sagsbehandleren.

Men Ina Wind Paulsen kunne ikke få det til at hænge sammen, for hun havde jo netop meldt afbud til mødet, fordi hun skulle til tandlægen.

Det skriver jv.dk.

Brevet lagde hendes verden i ruiner. Nu stod hun med 900 kroner til en hel måneds udgifter. Ina Wind Paulsen har udgifter til forskellig medicin, da hun udover at være stærkt ordblind også har angst, astma, borderline og også tager sovemedicin, fordi hun har tankemylder.

- Jeg knækkede helt sammen og satte mig bare ned og tudbrølede, siger Ina Wind Paulsen til jv.dk.

I brevet står der helt nøjagtigt:

"Vi har d.d. truffet afgørelse om, at standse udbetalingen af din uddannelseshjælp. Vi har særligt lagt vægt på, at du uden rimelig grund er udeblevet fra samtale på Campus den 17. maj 2018."

Meldte fra

Men allerede 8. maj meldte Ina Wind Paulsen afbud telefonisk til Tønder Kommune. Det fremgår af en udskrift af en mail, der er sendt fra omstillingen til den pågældende sagsbehandler og som Ina Wind Paulsen er i besiddelse af. Jv.dk viser også mailen frem på deres hjemmeside.

Ina Wind Paulsen har lånt penge af sin bror, og har siden søgt om en enkeltydelse for at få økonomien til at hænge sammen. Hun fik afslag den 4. juli, fordi hun var sanktioneret efter ikke at have mødt op til mødet med sagsbehandleren.

I Tønder Kommune vil fagchef i Unge i Uddannelse ikke gå ind i den konkrete sag, men henviser til, at Ina Wind Paulsen kan klage til Ankestyrelsen.

- Det vi kan og må, retter vi op. Selvfølgelig gør vi det, siger Anne Eisenhardt til jv.dk.

Hun forklarer, at man kan henvende sig til sin sagsbehandler eller en borgerguide, der kan hjælpe med at klage.