De skulle have haft en pensionisttilværelse som sidesporstog på øde sjællandske strækninger. Men nu står IC3-togene måske over for en overraskende tilbagevenden som hovedaktør i dansk jernbanedrift.
I dag har regeringen meldt ud, at man ønsker mere konkurrence på de store nationale togstrækninger. Specifikt strækningen Århus-København er nævnt som mål for flere aktører.
Og får nye togfirmaer lov til at konkurrere med DSB om at blive billigst og bedst på den strækning, kan det give comeback til IC3-toget, der ellers er på vej ud af billedet efter mange års tro tjeneste.
Nyhedsbureauet Newspaq erfarer fra kilder i transportsektoren, at man vil give nye aktører på strækningen lov til at leje de gamle IC3-tog, som dermed kommer til at køre om kap med sin unge storebror, problembarnet IC4.
Hos Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik smiler man lidt af det scenarium, men ser det omvendt som sandsynligt.
"Det er klart, at hvis man åbner for konkurrence på strækningen på lige vilkår, skal en ny rejseaktør have mulighed for at leje materiel, hvis de ikke selv køber nyt," slår chefkonsulent i foreningen, Per Henriksen, fast over for Newspaq.
Transportselskabet Arriva har i dag meldt ud, at de meget gerne vil byde ind på flere togstrækninger i Danmark udover de linjer, som selskabet allerede i dag driver i det midt- og vestjyske. Arriva vil dog ikke løfte sløret for, om de er interesserede i at leje IC3-tog til at køre på strækningen.