Mere end hver femte dansker ville ønske, at de havde en anden chef.
Det viser en ny undersøgelse fra Stepstone, som er foretaget i otte europæiske lande og baseret på mere end 5600 besvarelser.
Resultaterne fra Danmark alene viser, at 30 procent har et dårligt forhold til chefen, og for 22 procent af dem er chefen grund til så meget mistrivsel på jobbet, at de ønsker sig en anden chef.
Det er ikke overraskende, at chefens evner spiller en stor rolle i psykiske og sociale arbejdsmiljø, siger ekspert i ledelse og arbejdsmiljø, Ole H. Sørensen.
- Ledelseskvalitet har en indflydelse på, om medarbejderne trives eller ikke trives. Så det er ikke overraskende, at folk mistrives, hvis ledelseskvaliteten er lav, siger Ole H. Sørensen, som er lektor ved Aalborg Universitet, til Newspaq.
At det gode forhold med chefen er afgørende for trivslen på arbejdet, er Yun Ladegaard, som er forsker ved Institut for psykologi på Københavns Universitet, enig i.
- Vores arbejdsliv og karrieremuligheder i en virksomhed, afhænger oftest af et godt forhold til chefen, siger hun til Newspaq og fortsætter:
- Den magtmæssige ulighed mellem medarbejder og chef kan resultere i, at man som medarbejder vælger at holde lav profil med sin utilfredshed og dermed bliver på en arbejdsplads, hvor man ikke trives med chefen - måske endda uden chefen nogensinde får det at vide, siger hun.
Et dårligt forhold til chefen kan i værste fald føre til sygdom hos medarbejderen.
Ifølge en undersøgelse fra Københavns Universitet var dårlig ledelse nemlig årsagen til 77 procent af stressrelaterede sygemeldinger.
Men stress på chefgangen kan også være en af de ting, der gør livet svært for medarbejderne, fortæller Yun Ladegaard.
- Nogle symptomer ved stress er blandt andet, at man bliver kort for hovedet, har vredesudbrud, mister overblikket og har svært ved at træffe beslutninger, siger hun og fortsætter:
- Det kan påvirke medarbejderen meget, hvis lederen skælder ud og er kort for hovedet.
Samtidig gør de nye arbejdsvilkår med mange omstruktureringer og nedskæringer det svært for mange ledere, siger hun.
Det kan dog betale sig at arbejde for gode relationer mellem ledere og medarbejdere - både for de ansatte og deres arbejdsplads, fortæller Ole H. Sørensen.
- Hvis medarbejdere og ledelse kan finde ud af at samarbejde i et klima af respekt og tillid, så viser mange undersøgelser, at man har højere trivsel, mindre sygefravær, højere produktivitet og bedre kvalitet, siger han.
Newspaq